Doorgaan naar hoofdcontent

Mag het licht uit?

Kayendriya Siddhir Asuddhi Kshayat Tapasah. Volmaaktheid van de zintuigelijke organen en het lichaam (komt) na het teniet doen van onzuiverheid door strenge onthouding ( YS 2.43)

“Mmmm… dat ziet er niet best uit. Ik roep even mijn collega erbij”, zei de arts terwijl hij met een lichtje in mijn oog scheen. “Het lijkt wel of het licht uit je oog is verdwenen”, was de conclusie van mijn man die avond ervoor, terwijl ik uitgeblust op de bank zat. En ja, zo voelde het ook. Geen energie meer, de tank was leeg. Het was niet voor niets dat een paar weken ervoor ik op diezelfde bank al verzuchtte: “Ik wou dat het alvast Kerst was, even helemaal niets. In een kaarsvlam staren, wat lezen, samen zijn, spelletjes doen,  de natuur in.” En ik dacht terug aan de “kerstbubbel” van vorig jaar. Het zou wat mij betreft nu wel langer dan een week mogen duren.

Er bleek nog maar zo’n 15% zicht in mijn oog te zijn. En het was nog wel mijn goede oog, het andere oog was al eerder gaan haperen. Toen ik ook een veel te drukke periode achter de rug had. Mijn lichaam (in dit geval mijn oog) wilde me iets vertellen. Een belangrijke boodschap. Maar het duurde nog weken van oog druppelen en ziekenhuisbezoekjes voordat ik dat duidelijk inzag. Toen pas wist ik waar het oogprobleem vandaan kwam en diep van binnen ook waar de oplossing lag: soberheid.

Soberheid in daden, woorden en gedachten. Ja, ik had het inderdaad veel te druk gehad de laatste maanden. De prijzen waren flink gestegen en ik zag een oplossing in “meer werken”. Meer voorstellingen, meer lessen, meer projecten, meer mensen begeleiden. Allemaal heel mooi en dankbaar werk, maar niet allemaal tegelijk. Ik had mijn aandacht versnipperd waardoor ik krampachtig heel veel ballen in de lucht aan het houden was. En natuurlijk viel er dan regelmatig eentje op de grond.

En door al die activiteiten in de “buitenwereld”, vergat ik steeds vaker om aandacht te besteden aan mijn “binnenwereld”. De wekelijkse meditatiesessies bleef ik bijwonen, maar het lukte niet meer om dagelijks te gaan zitten. En natuurlijk wist ik dat je juist dan twee keer zo lang zou moeten mediteren. Dat vertelde ik anderen, maar niet mezelf. Het stemmetje van mijn ziel was al verstomd geraakt door allerlei gedachten van wat ik allemaal nog moest doen. Met als gevolg dat ik steeds minder ingevingen kreeg en mijn creativiteit opdroogde.

En dan was er ook nog een groot tekort aan soberheid in woorden. Niet dat ik nu zoveel aan het praten was, maar ik besteedde veel te veel woorden aan communicatie met anderen via de mobiele telefoon. Communicatie die eigenlijk nergens over ging. Waarom niet gewoon weer terug naar 1 keer per dag de berichten checken en het daarbij te laten? Alleen daar op te reageren wat echt belangrijk zou zijn? Want door al die communicatie lukte het me steeds minder om mij echt ergens op te concentreren. Een mooi boek of een film. Tijdens de reclame was ik alweer aan het kijken of er iemand had gereageerd op iets. PFFFF.

Soberheid was daarbij het thema dat ik ook thuis aan het doorvoeren was. “Ja baas”, reageerde mijn zoon vaak gekscherend, als ik weer eens mopperde over de deur die nog open stond, of het te lange douchen, of de hoeveelheid wasgoed in de wasmand. En waar ik echt geirriteerd van kon worden, was dat ze de verwarming aanlieten terwijl ze al lang niet meer op hun kamer waren. Of nog erger: het licht. “Mag het LICHT uit?” Maar mijn vraag kwam meestal niet aan, waardoor ik zelf maar regelmatig het licht en de verwarming in het huis ging controleren. Al mopperend over “samen verantwoordelijkheid nemen voor het milieu”.

 

Nu was het “LICHT” in mij dus langzaam uitgegaan. En er zat niets anders op dan “soberheid”. Kalm en tevreden blijven in de situatie zoals die nu is. En weer gaan opbouwen, zoals ik dat destijds van mijn leraar Ajita heb geleerd. Terug naar het licht.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met

Vliegend over het voetbalveld

Z elfbeteugeling, bindende voorschriften, lichaamshoudingen, energiebeheersing, terugtrekking, concentratie, contemplatie en extase zijn de acht onderdelen (van de zelf-discipline van yoga) (Patanjali 2-28) "Ik kom even bij jou staan, hoor. Mijn man schreeuwt altijd zo hard als het spannend wordt." Na vijf minuten hield ook zij het niet meer. Er werd bijna een doelpunt gemaakt, maar de keeper wist hem te stoppen. "Aaaaaaaaaaahhhhhh", schreeuwde ze, hevig geƫmotioneerd. Ik keek met een grijns op zij en ze begreep mijn blik direct: "Ja, weet je, maar ik ga niet naar de scheidsrechter schreeuwen als hij iets verkeerd doet", verontschuldigde ze zich. "Dat vind ik zo respectloos,, die man doet ook zijn werk." We keken rustig verder naar de wedstrijd van onze zonen. Totdat de scheidsrechter toch echt iets verkeerd had gezien. "SCHEIDS.... Heb je je ogen in je achterzak zitten, of zo????" Ik besefte dat voetbal best veel met yoga te maken

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond