Doorgaan naar hoofdcontent

Madame, mag ik u iets vragen?

Het Geziene (de objectieve kant van de manifestatie) wordt gevormd door de elementen en de zintuigelijke organen, heeft de aard van inzicht, werkzaamheid en stabiliteit (sattva, rajas, tamas) en heeft ten doel (Purusha) ervaring en bevrijding (te schenken). (Patanjali 2.18)

“Eh bonjour, ik bedoel goedemorgen, madame…” Hoor ik van achter terwijl ik de sleutel net in het slot van de voordeur wil stoppen om hem te openen. Ik draai me om en zie een glanzende, gloednieuwe Mercedes staan. Met het raampje open gedraaid. Een vriendelijk uitziende jongeman gebaart mij om dichter bij te komen. “Ik ben op zoek naar De Vennen”, vertelt hij mij met een lichtelijk Frans accent. Waarna hij vervolgt dat zijn navigatiesysteem het niet doet. De auto blijkt hij gehuurd te hebben op Schiphol en zijn SD-kaart doet het niet. “Ehm, volgens mij moet je dan aan de andere kant van het dorp zijn.” En terwijl ik hem de weg wijs, valt me iets op. Ik zie dat hij niet oplet. Zou hij wellicht nog een vraag hebben?

Die ochtend had ik – voordat ik met de hond een stuk ging wandelen – mijn dagelijkse yogaoefeningen gedaan. Het zorgde er dit keer voor dat ik wat dromerig was, met mijn hoofd in de wolken. Er waren dagen dat ik door (andere) oefeningen juist heel scherp was. En dat was nu precies wat ik op dit moment nodig had. Scherpte. Want deze jongeman bleek nog een vraag te hebben. “Eeeh ja, madame, nu u toch zo aardig bent, zou ik u graag iets willen geven.” Ik kreeg argwaan, maar zijn verhaal leek te kloppen. “Ik heb de afgelopen dagen op een beurs gestaan, voor het bedrijf van mijn vader, maar vanavond ga ik met het vliegtuig naar huis en kan ik de spullen niet meenemen.” En hij liet me het visitekaartje zien van zijn vader. “Ik heb prachtige keukenmessen en dan hoeft u alleen maar de BTW te betalen”. “Nee, dank je wel”, zei ik zonder na te denken. “Oke, dan ga ik maar verder”, en hij reed zijn dure huur-Mercedes achteruit om zijn weg te vervolgen.

“Was dat een NEE uit angst”, vroeg Erwin toen ik hem mijn verhaal vertelde. Want dan was het een primaire reactie. Terwijl we het voorval bespraken, dook dochter Rosalie in de i-pad. “Kijk mam, dat soort Mercedessen hebben altijd een navigatiesysteem. Het klopt niet hoor wat hij vertelde.” Of was het een NEE, omdat ik vond dat we die messen helemaal niet nodig hadden. Toevallig (?) hadden we een week ervoor eindelijk onze spaarkaart van het Vlaamsch Broodhuys vol en waren we in het bezit gekomen van een echt broodmes van Robert Herder. Zoon Jerome had er maanden naar uitgekeken. Erwin sneed zich de eerste de beste keer dat hij het mes gebruikte, direct in de vingers. We hadden echt geen mes nodig.

“Wat als die man echt een oplichter is, had je dan behalve NEE te zeggen, ook niet in moeten grijpen? Om andere mensen te behoeden tegen deze praktijken?” Daar had hij toch wel een punt. “Wat had ik dan kunnen doen om te onderzoeken of hij een oplichter is?” Want op zich kon het verhaal best kloppen. Hier kwam de scherpte van Erwin om de hoek kijken. “Je had een tegenzet kunnen doen. Door ook een verhaal te vertellen en te kijken hoe hij daarop zou reageren. Bijvoorbeeld om voor te stellen de messen even aan de buurman te laten zien. Die toevallig ook bij de politie werkt. Hij had er wel raad mee geweten. En als deze jongeman te goeder trouw was had hij er op in gegaan. Zoniet, dan was hij een oplichter en had je hem ontmaskerd. Dat is ook je verantwoordelijkheid…”


De man met de messen hield me nog de hele dag bezig. De yogateksten kwamen vandaag hierdoor extra tot leven. Ging het niet om  morele principes en idealen? Om de sabda (vorm), artha (gevoel) en jnana (inhoud) te herkennen in alles en iedereen? Om te reageren vanuit je hoofd (mentaal), hart en ziel?  Om scherp te blijven en tegelijkertijd te vertrouwen op je intuitie en op de goedheid in de ander? Om in actie te komen als het nodig is en je verantwoordelijkheid te nemen om de wereld mooier en beter te maken? Nee, madame had vandaag geen messen nodig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Begin niet aan Yoga. Stop er ook niet mee.

Het doel van de vereniging van Purusha en Prakrti is dat Purusha het besef zal verkrijgen omtrent zijn ware aard en ook de ontplooiing van de krachten, inherent in hem en Prakrti. (Patanjali, 2-23) “Hallo, goedenavond, is hier de yogaschool?” Voor me staat een vriendelijke man in trainingspak. Zijn fiets staat geparkeerd voor het huis en het lampje brandt nog. Verbaasd kijk  ik hem aan. “Ja, eh nee”, stamel ik en ik nodig hem uit om even binnen te komen. Op de bank vertelt hij zijn verhaal. Over zijn zoektocht in het leven en zijn behoefte om weer yoga op te pakken. We schenken hem een kopje Yogi thee in en Erwin neemt de tijd om hem het een en ander uit te leggen over Raja Yoga. Geinteresseerd luistert hij toe. “Wanneer kan ik beginnen?”, vraagt hij na afloop. “Laat het eerst maar rustig bezinken, lees de website goed door. En als je volgende week de klik nog voelt, ben je van harte welkom.” Terwijl hij wegfietst, kijk ik hem na. Zal hij terugkomen? “Bel me effe terug…”...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...