Doorgaan naar hoofdcontent

Een echte bonsai

Savitarka Samadhi is die staat van Samadhi waarin (a) kennis, die alleen maar op woorden is gebaseerd; (b) waarachtige kennis en (c) gewone kennis, gebaseerd op beredenering, dooreengemengd aanwezig zijn en het bewuste denken (de aandacht) zich daar afwisselend op richt. (Patanjali 1:42)

“Meneer Jager we hebben een cadeau voor u gekocht.” Daar stonden de studenten voor me. Studenten die ik een jaar lang had mogen begeleiden. In hun handen een groene tas van de Intratuin, waaruit een bonsai-boompje tevoorschijn kwam. Met een verhaal: “Wij hopen dat u dit boompje met net zoveel aandacht en geduld gaat begeleiden, zoals u ons het afgelopen jaar heeft begeleid.” Ik was ontroerd.

Thuis aangekomen kreeg het boompje een prominente plek, op een tafeltje in de zon. Hij kreeg al snel een naam van de kinderen: Pipi. In de vorm van de stam hadden zij namelijk een piemel ontdekt. In mijn herinnering ging ik terug naar jaren geleden, toen ik op de bloemenveiling werkte. Ik was gefascineerd door de mini-boompjes die ik daar regelmatig zag en wilde er graag zelf eentje hebben. Maar zoveel geld had ik toen niet.

Dit boompje leek echter niet op de bonsai-boompjes uit mijn herinnering. En ik besloot research te doen via internet. De wikipedia vertelde mij dat bonsai een kunst was, die nog voorkwam uit de Egyptische tijd. Daarna werd het populair in China en Japan. Het was nauw verbonden met het zen boedhisme. Het vakmanschap werd overgedragen van meester op leerling. Het vereist veel techniek en geduld om tot een echte bonsai te komen. Jaren werk. Daarom waren ze natuurlijk zo duur. Mijn bonsai had weliswaar (een beetje) de vorm (sabda) van een bonsai, maar de jnana (kennis) en artha (essentie) ontbraken.

Een paar weken hiervoor ontving ik nog een cadeau: een grote pan gevuld met roti. De Surinaamse vrouw had het voor mij gemaakt, als dank voor het carpoolen het afgelopen jaar. We smikkelden van het heerlijke gerecht en proefden de liefde voor de Surinaamse keuken er door heen. Later vertelde ze dat het een recept was dat ze nog van haar moeder had gekregen, en zij weer van haar moeder. Ze had speciale kruiden gehaald in de Surinaamse winkel om ons eens extra te verwennen. Dit was heel iets anders dan de roti die je met een pakje van Knorr kunt maken.

Herkennen we nog de essentie tegenwoordig? Of laten we ons leiden door de vorm (en de verpakking)? In de laatste stap van Yoga  leer je om onderscheid te maken tussen de artha, de sabda en de jnana met de Vitarka Samadhi. Niet alleen bij een bonsai-boompje of een pan met roti, maar in alles wat je hoort, ziet, voelt, ruikt, doet of denkt. Zo herken je ook een echte yogaschool.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met