Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben die ik ben

Het Geziene (de objectieve kant van de manifestatie) wordt gevormd door de elementen en de zintuigelijke organen, heeft de aard van inzicht, werkzaamheid en stabiliteit (sattva, rajas en tamas) en heeft ten doel (Purusha) ervaring en bevrijding (te schenken). (Patanjali 2-18)

“Ik dacht dat jij zo’n goede wielrenner was, vroeger”, schreeuwde dochter Rosalie naar me. Terwijl we met stevige tegenwind aan het fietsen waren. De wind sneed mijn adem af en ik had zweetdruppels op mijn voorhoofd staan. Ik grijnsde maar, dan hoefde ik niet te praten. Vroeger was zo’n 15 jaar geleden. Ik was een enthousiaste sporter. Deed aan wielrennen, hardlopen en zwemmen. Totdat ik yogales ging volgen en langzamerhand steeds minder behoefte had aan andere activiteiten. Eerste stopte ik – na een fikse blessure – met hardlopen, toen vond ik dat ik niet genoeg tijd had om nog uren op de racefiets te zitten in het weekend. En ten slotte moest ook het zwemmen er aan geloven: ik kreeg een hekel aan de chloorlucht. Wat overbleef was Yoga.

Was mijn conditie dan zo achter uit gegaan? Richtte ik me misschien te veel op de hogere stappen, zoals meditatie, in de Yoga en besteedde ik te weinig aandacht aan de fysieke oefeningen? “Ik ga alvast vooruit, zie je zo wel”, schreeuwde dochter Rosalie. Ze zette even aan en ik zag haar langzaam verdwijnen. Er bleef niets meer over dan een stipje in de verte. Een stipje waar mijn blik op bleef hangen. Het kostte haar geen enkele moeite. Toen besefte ik opeens wat er aan de hand was. En het had alles te maken met de ziener, het zien en het geziene object. En waarschijnlijk niets met mijn conditie. Ik zat immers regelmatig op de fiets en haalde heel wat mensen in. Zingend.

En dat zingen kan eigenlijk alleen als je de toeschouwer wordt van jezelf. Je kijkt toe op je lichaam die een fysieke inspanning doet om vooruit te komen. En beseft dat je dat lichaam niet bent. Je kijkt toe op de zweetdruppels die op je voorhoofd staan en beseft dat die ontstaan zijn door de fysieke inspanning, maar dat je dat niet bent. Je kijkt toe op je frustratie dat je niet zo hard rijdt als je dochter. Maar je bent je frustratie niet. Je kijkt toe op de gedachten die langskomen “het is nog zo ver”, “ik heb last van mijn knie”, “Iedereen fietst harder”. En beseft dat je die gedachten niet bent. Wat overblijft is de toeschouwer, je zelf. 

"Ik ben die ik ben.' Het waren slechts vijf woorden, die ik ingegeven kreeg tijdens de meditatie.  De woorden die Mozes kreeg ingefluisterd vanachter een brandende bramenstruik. De woorden die je op verschillende manieren kunt interpreteren. Zo gaat het niet om wat je doet, maar wie je bent en hoe je de dingen doet. En bij "ik ben wie ik ben", ontstaat er een gevoel van alles, van eenheid. Want als ik ben wie ik ben, ben ik net als al die anderen die zijn die ze zijn. Ongeacht persoonlijkheid, uiterlijke kenmerken, ras of religie. Een krachtige verbondenheid. En als ik mediteer op "ik ben die ik ben", dan lijk ik los te komen van mijn ego. En kun je de kracht voelen van het "niet doen", maar "zijn". 

Het zat me toch niet lekker en ik probeerde te achterhalen wat er aan de hand kon zijn, tijdens ons fietstochtje. De inzichten kwamen al snel… de fiets waar ik op zat, was een huurfiets. En niet mijn eigen fiets. Dat voelde ik aan alles. Het klikte niet tussen de fiets en mij. En wat ook een rol speelde was mijn ego. Die een flinke knauw kreeg, toen bleek dat dochter Rosalie wel met gemak tegen de wind in kon beuken. Ik liet mijn schouders hangen en gaf het op. Vol zelfmedelijden kwam ik aan. Pas later beseffende dat dit een mooie yogales was geweest. Een les in de baas worden over mijn gedachten, mijn emoties, mijn energie en mijn fysieke lichaam.

“Met zulke sterke benen”, had ik toch wel wat harder gefietst. Achter me hoorde ik een groep wielrenners aan komen en eentje besloot iets naar mij te roepen. Het was nog vroeg en ik was onderweg naar mijn werk, op de fiets van mijn zoon. Lekker toerend tussen de weilanden door met een zonnetje op mijn gezicht. De opmerking van de mannen raakte me en ik besloot niet op mijn kop te laten zitten. “Wat nou”. Ik zette aan en won de Tour de France (bijna).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met