Doorgaan naar hoofdcontent

Anders nog iets?

Antahkarana is geformeerd uit de sattvische delen van de vijf tanmatras (subtiele elementen), afgeleid van de grove elementen ether, lucht, vuur, water en aarde. Het bestaat uit vier kenmerken: manas, buddhi, ahamkara en citta. (Wetenschap van de ziel, Swami Yogeshvarananda Sarasvati).

Elke woensdag ga ik naar de markt in het dorp om groenten, brood, vis, bloemen, kaas en verse noten te kopen. Als ik bij de notenkraam aan kom, staat alles al klaar. Het is er als het ware gezellig gemaakt. Er is nagedacht over de perfecte opstelling. Ik word herkend en begroet. Nieuwe kaasjes staan tentoongesteld, de verse eieren liggen op de toonbank. En elke week heeft de dame In de kraam een paar stukjes kaas om te proeven met een verhaal erbij.

Ze houdt van haar kaas en nootjes en weet vaak al precies wat haar klanten willen bestellen. Sommigen probeert ze te verleiden met iets nieuws. In de tussentijd is ze bezig de noten te branden en de gebrande noten in een zakje te doen. "Zakje nog even open laten tot thuis, anders worden de nootjes slap", is steevast haar advies. Ze doet alles tegelijk en is altijd vriendelijk. Ik herken bij haar een zekere mate van antahkarana. Ze is volledig in de flow en het lijkt haar allemaal makkelijk af te gaan. Het is een feest geworden om bij haar notenkraam langs te komen.

Afgelopen woensdag was ik er weer. Ze was er niet. Nee er was nu een man bij de notenkraam. En er stond een enorme rij. Vanuit de verte zag ik al de enorme puinhoop: de lege bakken van de noten lagen kriskras in de vitrine. Drie dames bestelden de lekkere notenmix: “Ja, die ik altijd heb, half zout en half zonder zout. “ Maar dit keer was de notenmix op. Er werd nog gewezen op het feit dat "zij" het altijd nog even maakte, maar daar reageerde hij niet op. "Heeft u ook biologische kaas?" Hij keek de dame vragend aan. “Biologische kaas?” En mopperde vervolgens: “Geen idee…”

Betalen met de pinpas bleek een grote uitdaging. Welke knopjes moesten er allemaal ingedrukt worden? Na enkele pogingen lukte het dan toch. Maar na 30 minuten stond ik er nog. Toen ik eindelijk aan de beurt was, heb ik alleen een stukje kaas besteld. “Die noten haal ik wel op zaterdag”, besloot ik ter plekke.  Het contrast kon haast niet groter. Deze meneer was er waarschijnlijk voor het eerst en heeft nog een lange weg te gaan. Er was nog niet zo veel liefde voor kaas waar te nemen. Voor de noten en het dienen van de klant al helemaal niet! Hij was nog met alles bezig, maar vooral was hij aan het worstelen met zichzelf.

Afgelopen week mocht ik yogales geven aan een aantal collega's. Ik had me zorgvuldig voorbereid. Net zoals de dame van de notenkraam dat dagelijks doet. Eerst had ik de ruimte bekeken waar de les zou plaatsvinden, toen had ik de matjes en kussentjes vergaard en de kaarsjes aangestoken. En vervolgens wachtte ik in diepe stilte totdat ze binnen kwamen. Nog wat onwennig namen ze plaats op de kussentjes. De les ging als vanzelf, het ontstond ter plekke. De tijd vloog om. En ik besefte dat antahkarana alleen te creƫeren is door langdurig en vol liefde en passie je aandacht te richten op een discipline. Of dat nu nootjes zijn of yoga.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met