Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben (para)normaal

“Door Samyama meester te worden (te leren beheersen) verkrijgt men het licht van het hoger bewustzijn.”(Patanjali 3-5)

“We moeten nu naar huis”, fluisterde ik Erwin in. Het was midden in de nacht en we lagen in ons tentje die stond op een prachtige camping in Noord-Italie. Iedere dag sprongen we op de fiets om de bergen te bedwingen of als het te heet was, dan gingen we varen op het meer. Totdat ik dus een nachtmerrie kreeg die wel zo levensecht was dat we besloten om onze spullen de volgende dag in te pakken en direct huiswaarts te keren. Deze nachtmerrie bleek een voorspellende werking te hebben: ik had voorzien dat mijn broer vast zat. En dat bleek ook zo te zijn.

Ieder mens heeft paranormale krachten of siddhi’s zoals dat in de Yoga heet. Helderhorendheid, helderziendheid, heldervoelendheid, je kunnen verplaatsen in een ander, met dieren communiceren, in de toekomst kijken of dromen duiden. In de Yoga Sutra’s van Patanjali worden er in het derde hoofdstuk verschillende beschreven. Je kunt ze namelijk door Yoga ontwikkelen, door de samyama-technieken te beoefenen. Dit voor als je niet zelf over deze gave beschikt of ze door je drukke leven hebt onderdrukt. Toen ik dit de eerste keer las, sprak het me aan, had ik er een klik mee. Maar er was ook nog zo’n stemmetje dat mij vertelde: “Eerst ervaren, dan geloven.” En dat gebeurde.

“Mam, Jerome is in de sloot gevallen”, wist mijn dochter Rosalie me op een woensdagmiddag te vertellen. Ze was heerlijk aan het spelen en sprong op om mij deze boodschap te vertellen. “Wel nee, hij is lekker aan het spelen bij zijn vriendje”, stelde ik haar gerust. Een half uur later kwam hij drijfnat thuis. Hij was inderdaad aan het spelen bij een vriendje die op een woonboot woonde en was overboord gevallen. Ik besefte dat ik nog veel van mijn kinderen kon leren. Over hoe ik weer in contact kon komen met mijn eigen paranormale gaven. En er ook weer op durfde te vertrouwen.

De techniek om dit te ontwikkelen is zoals gezegd Samyama, de allerhoogste stap in de Yoga die ook aan de basis ligt van witte magie en esoterische genezing. Een techniek die voor veel yogabeoefenaars nog onbekend is. Een vereiste om Samyama te beoefenen is dat je al langere tijd kan concentreren en mediteren. In deze techniek verbind je de causale wereld met de subtiele wereld en de grofstoffelijke wereld. Het wordt als het ware een driehoek. De grofstoffelijke wereld is een object waarop je je concentreert. Bijvoorbeeld als je nieuwsgierig bent naar je toekomst, of wat je huisdier je eigenlijk te vertellen heeft.

“Wat was er met Surprise aan de hand?”, vroeg ik mijn dochter Rosalie na haar paardrijles. De pony waarop ze reed, maakte iedere keer op dezelfde plek rare bokkensprongen in de bak. Rosalie kon hem maar net bedwingen. Hij kon het ons natuurlijk niet vertellen, dus ik besloot ’s avonds op het yogakussentje Surprise als concentratieobject in te zetten. Ik ging als het ware met hem praten, net zoals de paardenfluisteraar in het boek. Ik zoomde in op het gedrag en het gevoel dat ik die middag had geobserveerd en langzamerhand werd het me duidelijk. De lichtflitsen kreeg ik voor ogen en ik besefte dat deze jonge pony ieder keer weer schrok van de zonnestralen die door het raam naar binnen schenen. De essentie was angst.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met