Doorgaan naar hoofdcontent

Leven of geleefd worden?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken, los te maken, van hun objecten. (Patanjali, 2:54)

"Ping". Er komt weer een berichtje binnen op mijn mobiele telefoon. Ik heb de neiging om te stoppen waar ik mee bezig ben en even te kijken wat het is. Misschien is het belangrijk, misschien moet ik er op reageren? En dan herinner ik me mijn dochter Rosalie. Ze had een mobiele telefoon gekregen van Sinterklaas, was direct toegevoegd aan de groepsapp van school en kreeg in een uur tijd wel 20 appjes. Die echt nergens over gingen: wat doe je, eeeeel, coool man. De volgende dag besloot ze uit de groepsapp te stappen. "Daar doe ik dus niet aan mee, mam. Ik ben de baas, niet mijn telefoon."

En zo leerde ik door yoga over meer dingen de baas te worden. Mijn zintuigen bijvoorbeeld. Je loopt op straat langs een bakker en ruikt heerlijke croissantjes. Eigenlijk heb je helemaal geen trek, maar ze ruiken zo lekker. Het doet me herinneren aan de vakanties in Zuid Frankrijk. "Heb ik nu een croissantje nodig?" Het antwoord is natuurlijk nee: mijn buik zit vol en de herinnering aan de geur is voldoende. Ik ben de baas over mezelf, niet de bakker die mij probeert te verleiden met de geur van croissantjes.

Sinds een paar jaar staat er bij ons thuis geen radio meer aan. Het verstoorde de stilte en ik stoorde me aan alle reclame en gepraat tussen de muziek door. Ik kom nog wel eens ergens waar de hele dag de televisie aan staat. Alle aandacht gaat er naar toe, een normaal gesprek is niet meer mogelijk. Natuurlijk luisteren we thuis regelmatig naar muziek, maar dat is dan muziek waar we zelf voor gekozen hebben, zonder reclame en zonder gepraat tussendoor. En natuurlijk kijken we regelmatig televisie, maar dan kiezen we bewust voor een bepaald programma of een mooie film. Heerlijk, maar wij zijn de baas, niet de televisie of de radio.

Pratyahara is het toverwoord en het helpt om niet meer te reageren op alle prikkels die de hele dag op je af komen. Die er voor zorgen dat je geleefd wordt in plaats van dat je je leven in eigen hand hebt. Pratyahara is de vierde stap in de yoga, de stap die je gaat voorbereiden op echte concentratie en meditatie. De techniek is eenvoudig, de uitvoering vereist jarenlang oefening. Je begint met het bewust te zijn dat je door een prikkel geraakt bent en besluit er niet direct op in te gaan. Je vraagt je af of je het nodig hebt. En als dat niet zo blijkt te zijn, trek je je energie terug uit de prikkel en met een hartekreet richt je het op een andere prikkel of een hoger doel.

Voorbeeld. Je zit op de bank en hoort de kraan langzaam druppelen in het toilet. Het liefst spring je geirriteerd op om hem dicht te draaien, maar dan besef je dat dit een mooie oefening is voor pratyahara. Je besluit niets aan de kraan te doen en je aandacht te richten op de vogeltjes die buiten tjilpen. Na verloop van tijd hoor je de kraan niet meer. Kun je hem daarna gewoon dichtdraaien! Wat voor druppelende kranen geldt, geldt ook voor piekergedachten, een grote zak vlaamse frites, een fles wijn of een slagroomtaartje. Jij bent de baas en je laat steeds minder je leven bepalen door prikkels van buiten af. Ook dat is Yoga. Ping.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mag het licht uit?

Kayendriya Siddhir Asuddhi Kshayat Tapasah. Volmaaktheid van de zintuigelijke organen en het lichaam (komt) na het teniet doen van onzuiverheid door strenge onthouding ( YS 2.43) “Mmmm… dat ziet er niet best uit. Ik roep even mijn collega erbij”, zei de arts terwijl hij met een lichtje in mijn oog scheen. “Het lijkt wel of het licht uit je oog is verdwenen”, was de conclusie van mijn man die avond ervoor, terwijl ik uitgeblust op de bank zat. En ja, zo voelde het ook. Geen energie meer, de tank was leeg. Het was niet voor niets dat een paar weken ervoor ik op diezelfde bank al verzuchtte: “Ik wou dat het alvast Kerst was, even helemaal niets. In een kaarsvlam staren, wat lezen, samen zijn, spelletjes doen,   de natuur in.” En ik dacht terug aan de “kerstbubbel” van vorig jaar. Het zou wat mij betreft nu wel langer dan een week mogen duren. Er bleek nog maar zo’n 15% zicht in mijn oog te zijn. En het was nog wel mijn goede oog, het andere oog was al eerder gaan haperen. Toen ik oo...

Mooi he!

  Die aantrekkelijkheid, die samengaat met vreugde is Raga. Die afkeer, die met pijn samengaat, is Dvesha (YS 2.7 en 2.8)   “Can you make a picture please?” Voor ons stond een Amerikaanse toerist. Ze belemmerde het beeld van het schilderij “De amandelbloesem” van Van Gogh. Ze had snel een blik geworpen op het schilderij en maakte vervolgens met haar mobiel er een foto van, evenals van het naambordje dat er naast hing. Vervolgens had ze zich omgedraaid en probeerde ze een selfie te maken. Maar dat lukte   niet, waarop ze besloot onze hulp in te roepen. “Nee”, mompelde mijn zoon wat nors. Ik voelde me wat ongemakkelijk, maar pas later begreep ik zijn reactie. In de metro terug naar huis kwamen we tot het inzicht dat het steeds meer gaat om ons “selfie” en niet in dit geval om het schilderij van Van Gogh. Toeristen rennen in een half uur door het museum en zijn daarna druk bezig met het verspreiden van hun foto’s online. “I have been there.” Het was dinsdagmiddag en ik...

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...