Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is dit?

"Door soberheid ontwikkel je een enorme kracht, de vrede in je zal steeds dieper worden en de kracht van Atman, het zelf of de ziel, zal zich steeds duidelijker aan je manifesteren." (Patanjali 2: 43)

"Wat is dat?" Had mijn oud-collega gevraagd toen ik hem mijn plannen voor de yogaschool had toegestuurd. Hij doelde op het logo waarop zijn aandacht was blijven rusten. Dat is wat hem had geïntrigeerd, niet alle woorden die ik had besteed. Een beeld is sober en zegt meer dan 100 woorden en dit beeld was ook voor mij heel speciaal. Ik had het gekregen in een visioen.

En dat was ruim tien jaar geleden. Ik werkte nog in het bedrijfsleven als projectleider. En worstelde regelmatig met de weerstand bij de veranderingen die ik voorstelde. Ik werd er voor ingehuurd om hier adviezen over te geven, maar de mensen zagen vaak beren op de weg en niet het hogere plan waaraan gewerkt werd. Totdat ik het ging uittekenen op een flipboard. Dan werd het helder en kwam de organisatie in beweging. Ook dit symbool tekende ik. De cirkel is er later bij gekomen. Pas later heb ik de ware betekenis mogen ontvangen. Die bleek ook in lijn te zijn met de historische symbolische betekenis van de driehoeken.

Wat zie jij er in? Een zandloper dat staat voor geduld? Of een oog dat staat voor focus en concentratie? Of de eenvoud waar yoga ook voorstaat? Voor mij staat het logo van de yogaschool voor het resultaat van beoefenen van Raja Yoga. Ik zie er ook de essentie van mijn rol in dit leven in, mijn roeping om mensen te leren leven met hun hoofd in de wolken en hun voeten op de grond. In  het bedrijfsleven was het mensen meenemen in een verandering waarvan ze niet altijd konden overzien waar het naar toe ging. En waar ze niet altijd voor open stonden. Maar die hen uiteindelijk wel veel bracht. En nu doe ik dat als yogadocent: mensen begeleiden bij het toepassen van yoga in hun leven.

De driehoek met de punt omlaag staat voor de uitdijende opwaartse shakti energie om te komen tot een hoger bewustzijn. De driehoek met de punt naar beneden staat voor de neerwaartse shiva energie en het gehecht blijven aan het lagere zelf, het ego aan de materie. Het staat ook voor het mannelijke en het vrouwelijke dat een ieder in zich heeft. De cirkel ten slotte staat voor het bewustzijn en het realiseren van evenwicht tussen shiva en shakti. Het doel daarvan is uiteindelijk het tot stand brengen van "yoga citta vrtti nirodhah".  Het onder controle brengen van de wijzigingen van het denken (Patanjali 1:3). Het staat ook voor de integrale mens die dansend en spelend met de twee energieën van het leven om gaat.

De missie van de yogaschool wordt dus met dit logo uitgelegd: mensen opleiden in Raja Yoga met als doel het bewustzijn te verhogen en hen dichter bij hun ware zelf te laten komen. Heb ik daar toch al weer heel wat woorden aan besteed. Je kunt er ook zelf nog eens naar kijken en dan komt de betekenis voor jou binnen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...

Doe je plicht en raak verlicht

Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht. Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en overgave aan God vormen te zamen het naleven der geboden. (Patanjali, 2-31,32) Een jonge Sannyasin ging naar een woud. Lange tijd mediteerde hij daar en beoefende hij yoga. Na jaren van inspanning zat hij op een dag onder een boom, toen er droge bladeren op zijn hoofd vielen. In de boom zelf waren een kraai en een kraanvogel aan het vechten. De jongen werd boos: “Wat!!! Zijn jullie zo brutaal om die dorre bladeren op mijn hoofd te laten vallen…” Een straal van vuur (hij was al zo groot dat hij over deze siddhi beschikte) kwam uit zijn hoofd en verbrandde de vogels. De jongen was trots op wat hij bleek te kunnen. En een paar dagen later ging hij naar het dorp om te bedelen. “Moeder, geef mij voedsel”, riep hij tegen de gesloten deur. En de vro,uw antwoordde: “Wacht even jongen.” En de jongen dacht: “Jij v...