Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is dit?

"Door soberheid ontwikkel je een enorme kracht, de vrede in je zal steeds dieper worden en de kracht van Atman, het zelf of de ziel, zal zich steeds duidelijker aan je manifesteren." (Patanjali 2: 43)

"Wat is dat?" Had mijn oud-collega gevraagd toen ik hem mijn plannen voor de yogaschool had toegestuurd. Hij doelde op het logo waarop zijn aandacht was blijven rusten. Dat is wat hem had geïntrigeerd, niet alle woorden die ik had besteed. Een beeld is sober en zegt meer dan 100 woorden en dit beeld was ook voor mij heel speciaal. Ik had het gekregen in een visioen.

En dat was ruim tien jaar geleden. Ik werkte nog in het bedrijfsleven als projectleider. En worstelde regelmatig met de weerstand bij de veranderingen die ik voorstelde. Ik werd er voor ingehuurd om hier adviezen over te geven, maar de mensen zagen vaak beren op de weg en niet het hogere plan waaraan gewerkt werd. Totdat ik het ging uittekenen op een flipboard. Dan werd het helder en kwam de organisatie in beweging. Ook dit symbool tekende ik. De cirkel is er later bij gekomen. Pas later heb ik de ware betekenis mogen ontvangen. Die bleek ook in lijn te zijn met de historische symbolische betekenis van de driehoeken.

Wat zie jij er in? Een zandloper dat staat voor geduld? Of een oog dat staat voor focus en concentratie? Of de eenvoud waar yoga ook voorstaat? Voor mij staat het logo van de yogaschool voor het resultaat van beoefenen van Raja Yoga. Ik zie er ook de essentie van mijn rol in dit leven in, mijn roeping om mensen te leren leven met hun hoofd in de wolken en hun voeten op de grond. In  het bedrijfsleven was het mensen meenemen in een verandering waarvan ze niet altijd konden overzien waar het naar toe ging. En waar ze niet altijd voor open stonden. Maar die hen uiteindelijk wel veel bracht. En nu doe ik dat als yogadocent: mensen begeleiden bij het toepassen van yoga in hun leven.

De driehoek met de punt omlaag staat voor de uitdijende opwaartse shakti energie om te komen tot een hoger bewustzijn. De driehoek met de punt naar beneden staat voor de neerwaartse shiva energie en het gehecht blijven aan het lagere zelf, het ego aan de materie. Het staat ook voor het mannelijke en het vrouwelijke dat een ieder in zich heeft. De cirkel ten slotte staat voor het bewustzijn en het realiseren van evenwicht tussen shiva en shakti. Het doel daarvan is uiteindelijk het tot stand brengen van "yoga citta vrtti nirodhah".  Het onder controle brengen van de wijzigingen van het denken (Patanjali 1:3). Het staat ook voor de integrale mens die dansend en spelend met de twee energieën van het leven om gaat.

De missie van de yogaschool wordt dus met dit logo uitgelegd: mensen opleiden in Raja Yoga met als doel het bewustzijn te verhogen en hen dichter bij hun ware zelf te laten komen. Heb ik daar toch al weer heel wat woorden aan besteed. Je kunt er ook zelf nog eens naar kijken en dan komt de betekenis voor jou binnen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vliegend over het voetbalveld

Z elfbeteugeling, bindende voorschriften, lichaamshoudingen, energiebeheersing, terugtrekking, concentratie, contemplatie en extase zijn de acht onderdelen (van de zelf-discipline van yoga) (Patanjali 2-28) "Ik kom even bij jou staan, hoor. Mijn man schreeuwt altijd zo hard als het spannend wordt." Na vijf minuten hield ook zij het niet meer. Er werd bijna een doelpunt gemaakt, maar de keeper wist hem te stoppen. "Aaaaaaaaaaahhhhhh", schreeuwde ze, hevig geëmotioneerd. Ik keek met een grijns op zij en ze begreep mijn blik direct: "Ja, weet je, maar ik ga niet naar de scheidsrechter schreeuwen als hij iets verkeerd doet", verontschuldigde ze zich. "Dat vind ik zo respectloos,, die man doet ook zijn werk." We keken rustig verder naar de wedstrijd van onze zonen. Totdat de scheidsrechter toch echt iets verkeerd had gezien. "SCHEIDS.... Heb je je ogen in je achterzak zitten, of zo????" Ik besefte dat voetbal best veel met yoga te maken

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld