Doorgaan naar hoofdcontent

Mens, ken je zelf

"Strenge zelftucht, studie die leidt tot kennis voor het Zelf en algehele overgave vormen het beginstadium van Yoga (Kriya Yoga)" (Patanjali 2:1)

"He Angela, ik had je helemaal niet herkend." Met een verbaasde blik in haar ogen, stond ze voor me: een vriendin van vroeger. We hadden al 10 minuten naast elkaar gezeten op de bank, tijdens een verjaardagsfeestje, en ik had haar ook niet herkend. Nu ik haar stem hoorde wel, maar haar gezicht straalde niet meer zoals vroeger en ik zag een enorme verkramping in haar lichaam. Was ze toen ook al zo mager? Ze bleek ziek te zijn en nadat ze haar verhaal had verteld, besloot ik maar eens naar de wc te gaan. Op onderzoek naar me zelf. Doe je mee?

Laten we beginnen met het fysieke lichaam. Wat zie je als je voor de spiegel staat? Een krachtige houding, of hangende schouders? Wat (lach)rimpels in het voorhoofd? Wat vetrolletjes op de buik en de billen? Stralende ogen of een doffe blik met wallen? Een gezonde teint of een bleke huidskleur? Neem er gerust de tijd voor om jezelf te bestuderen, maar laat je oordeel achterwege. En welke kwalen heb je? Vaak hoofdpijn, buikpijn, allergisch voor gluten? Snel verkouden of last van stramme spieren? Hart- of vaatziekten, kouwelijk of juist warmbloedig?

De volgende stap in het onderzoek gaat over je astrale lichaam. Hou de komende tijd eens een dagboekje bij waarin je schrijft wat er die dag op je pad is gekomen aan emoties. Bij jezelf, maar ook emoties van anderen gericht op jou. Irriteerde je je aan het stoplicht dat veel te lang op rood stond? Of was je ongerust toen je kind nog steeds niet thuis was? Of maak je je zorgen over al die vluchtelingen in de wereld? En wat waren die geluksmomenten, waar je met een glimlach op je gezicht kan terugkijken? Waar word je nu echt blij van? Waar ben je aan gehecht?

Het mentale lichaam is de volgende stap in ons onderzoek. Het gaat over je gedachten. Laten we eens een experiment doen om ze wat beter te leren kennen. Ga 10 minuten stil zitten met je ogen dicht en wacht welke gedachten er voorbij komen. "Oh jee, ik moet nog boodschappen doen." "Ik hoor een piepje van mijn mobiel en wil nu reageren." "Waar is dit experiment goed voor? Wat zegt het over mij?" Het is een stemmetje dat maar heel soms zijn mond houdt. Gedachten komen en gaan, maar je bent niet je gedachten. In hoeverre ben je ze de baas en kun je je concentreren op je taak?

En dan is er het causale lichaam, het hogere bewustzijn. Je herkent het pas echt, wanneer je het ervaart. Wanneer je het fysieke, astrale en mentale lichaam onder controle hebt en bent overstegen. Je kijkt toe en maakt verbinding met je zelf. Dan kun je je grip krijgen op je stemming. Als je bijvoorbeeld in een dip zit, dan kun je een gevoel van extase oproepen. Een wow-gevoel noem ik dat. Je kunt ook een gevoel van liefde oproepen. Alleen maar warmte en zachtheid valt dan als een deken over je heen. Of een gevoel van zijn, kalm en rustig kijk je toe op wat er gebeurt.

Er zijn genoeg manieren om je zelf nog beter te leren kennen: testjes (op internet), je horoscoop nagaan, je gewoontes en voorkeuren onder de loep nemen. Het helpt je om je ware zelf te ontwikkelen. Binnen de yoga-wetenschap wordt gesproken over vier typen mensen. De mens die zijn instincten volgt en leeft vanuit zijn fysieke lichaam. De mens die leeft vanuit zijn emoties, vanuit boosheid, angst en verdriet. De mens die leeft vanuit zijn hoofd, die veel weet en kennis heeft, maar minder wijsheid. En de laatste is de hogerontwikkelde mens, die zijn andere lichamen onder controle heeft en leeft met hart en ziel. Daar herken je een yogi aan.

Terug naar de spiegel op de wc. Ik keek er in en zag niets bijzonders. Afgezien van de paar grijze haren was er nog weinig veranderd. "Je gezicht is niet veranderd, maar je uitstraling is veel zachter en kalmer geworden." Was de conclusie die mijn vriendin gaf. Zo heeft iedereen zijn eigen blinde vlekken, ook ik. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leven of geleefd worden?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken, los te maken, van hun objecten. (Patanjali, 2:54) "Ping". Er komt weer een berichtje binnen op mijn mobiele telefoon. Ik heb de neiging om te stoppen waar ik mee bezig ben en even te kijken wat het is. Misschien is het belangrijk, misschien moet ik er op reageren? En dan herinner ik me mijn dochter Rosalie. Ze had een mobiele telefoon gekregen van Sinterklaas, was direct toegevoegd aan de groepsapp van school en kreeg in een uur tijd wel 20 appjes. Die echt nergens over gingen: wat doe je, eeeeel, coool man. De volgende dag besloot ze uit de groepsapp te stappen. "Daar doe ik dus niet aan mee, mam. Ik ben de baas, niet mijn telefoon." En zo leerde ik door yoga over meer dingen de baas te worden. Mijn zintuigen bijvoorbeeld. Je loopt op straat langs een bakker en ruikt heerlijke croissantjes. Eigenlijk heb je helemaal geen trek, maar z

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu

Wil je yogales geven?

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter Zijn. (Patanjali 1-17) “Doen jullie echt twee uur per dag yoga in de tent?”, vroeg de buurjongen op de camping ongelovig. In het voorbijgaan had hij ons al eens op het hoofd zien staan en op het yogakussentje zien zitten. Het interesseerde hem, hij wilde er meer van weten. We zaten die avond gezellig bij elkaar na te genieten van de heerlijke maaltijd voor de tent. Een kopje thee in de hand en een deken over de benen. Want het werd al snel fris op deze camping op Texel. De buurman zorgde voor wat muziek en we bewonderden de zonsondergang, die een prachtige roze gloed had. “Zou je ons niet eens les kunnen geven? Ik zou dat heel graag willen”, vervolgde de buurjongen. En hij richtte zijn vraag nu op Erwin. “Wat we nu doen is ook yoga”, antwoordde Erwin. De jongen keek hem verbaasd aan. Een beleving van samadhi (een van de hogere stappen in Yoga), kun je ervaren wanneer je heerlij