Doorgaan naar hoofdcontent

Laat de vlinders tot ons komen

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zinnen van het denkvermogen door zich terug te trekken, los te maken, van hun objecten. (Patanjali 2-54)

"Bzzzzzzzzz..." Al weken werd ik 's nachts geteisterd door een mug. Het was een volhouder en nog vervelender: hij hield van mijn bloed. De meeste muggen trokken daar hun neus voor op. Ieder nacht rond drie uur trok hij er op uit om bij te tanken. Overdag was hij nergens te bekennen. "Geweldloosheid" zoemde er 's nachts door mijn hoofd: ook bij muggen. En ik dacht aan die keer dat iemand mij tijdens de yogales beschaamd vertelde dat ze thuis een elektrische vliegenmepper hadden. Ze besefte toen dat ze de yama “geweldloosheid” op alle levende wezens kon toepassen. Ik besloot de volgend dag de ramen maar eens wijd open te zetten. Misschien dat hij toch koos voor de vrijheid?

Henkie (dat was ons koosnaampje voor de mug) bleef. Hij had het goed en we leerden onze yoga door hem in de praktijk te brengen. En dan vooral "pratyahara". Je onthechten van de zinnen. In dit geval van het gehoor als zintuig. Het gezoem is er, maar je hoort het niet, omdat je je aandacht ergens anders op richt. Eigenlijk vergelijkbaar met het lezen van een goed boek en dat je verder niets meer hoort of ziet in je omgeving. Bij het lezen van een boek gaat dat een stuk makkelijker, dan bij het gezoem van Henkie. Doordat je van het verhaal geniet, word je namelijk minder snel afgeleid. Al mijmerend, besefte ik dat Henkie ook wat goeds bracht. Hij onderbrak iedere nacht mijn dromen, waardoor ik ze de volgende dag nog levendig kon herinneren.

Insecten komen af op gedachten. Tijdens de meditatie bij de yogalessen hadden we al lang ontdekt dat de muggen bij die leerlingen bleven rondvliegen, die het meeste moeite hadden met de meditatie. Maar hoe zit het dan met vlinders? Ik kan me herinneren dat een vriendin mij jaren geleden vertelde over de vlinders die na het overlijden van haar moeder nog een week op haar pad kwamen. En ook uit andere bronnen werd bevestigd dat vlinders afkomen op mensen die een sterk causaal lichaam hebben. Dromerige types die veel gevoel van zachtheid, liefde, vrijheid of “zijn” in zich hebben.

Een mens bestaat niet alleen uit een fysiek lichaam, volgens de Yogawetenschap. Het fysieke lichaam is datgene waar Henkie mij in stak. Dat veroorzaakte een reactie in mijn astrale lichaam (emoties: ik werd boos op Henkie) en in mijn mentale lichaam (denken: hoe krijg ik dat beest onze slaapkamer uit). Het causale lichaam (dromen, voelen) zou ervoor zorgen dat niet Henkie, maar de vlinders mij zouden gaan opzoeken. Dochter Rosalie bevestigde het. Ze bracht een bezoek aan Artis en had het grootste deel van de tijd doorgebracht in de vlindertuin. Daar hield ze als jong kind al van. De vlinders waren niet van haar af te slaan. Haar klasgenoten keken jaloers toe.

Laat de vlinders tot ons komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met