Doorgaan naar hoofdcontent

Laat de vlinders tot ons komen

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zinnen van het denkvermogen door zich terug te trekken, los te maken, van hun objecten. (Patanjali 2-54)

"Bzzzzzzzzz..." Al weken werd ik 's nachts geteisterd door een mug. Het was een volhouder en nog vervelender: hij hield van mijn bloed. De meeste muggen trokken daar hun neus voor op. Ieder nacht rond drie uur trok hij er op uit om bij te tanken. Overdag was hij nergens te bekennen. "Geweldloosheid" zoemde er 's nachts door mijn hoofd: ook bij muggen. En ik dacht aan die keer dat iemand mij tijdens de yogales beschaamd vertelde dat ze thuis een elektrische vliegenmepper hadden. Ze besefte toen dat ze de yama “geweldloosheid” op alle levende wezens kon toepassen. Ik besloot de volgend dag de ramen maar eens wijd open te zetten. Misschien dat hij toch koos voor de vrijheid?

Henkie (dat was ons koosnaampje voor de mug) bleef. Hij had het goed en we leerden onze yoga door hem in de praktijk te brengen. En dan vooral "pratyahara". Je onthechten van de zinnen. In dit geval van het gehoor als zintuig. Het gezoem is er, maar je hoort het niet, omdat je je aandacht ergens anders op richt. Eigenlijk vergelijkbaar met het lezen van een goed boek en dat je verder niets meer hoort of ziet in je omgeving. Bij het lezen van een boek gaat dat een stuk makkelijker, dan bij het gezoem van Henkie. Doordat je van het verhaal geniet, word je namelijk minder snel afgeleid. Al mijmerend, besefte ik dat Henkie ook wat goeds bracht. Hij onderbrak iedere nacht mijn dromen, waardoor ik ze de volgende dag nog levendig kon herinneren.

Insecten komen af op gedachten. Tijdens de meditatie bij de yogalessen hadden we al lang ontdekt dat de muggen bij die leerlingen bleven rondvliegen, die het meeste moeite hadden met de meditatie. Maar hoe zit het dan met vlinders? Ik kan me herinneren dat een vriendin mij jaren geleden vertelde over de vlinders die na het overlijden van haar moeder nog een week op haar pad kwamen. En ook uit andere bronnen werd bevestigd dat vlinders afkomen op mensen die een sterk causaal lichaam hebben. Dromerige types die veel gevoel van zachtheid, liefde, vrijheid of “zijn” in zich hebben.

Een mens bestaat niet alleen uit een fysiek lichaam, volgens de Yogawetenschap. Het fysieke lichaam is datgene waar Henkie mij in stak. Dat veroorzaakte een reactie in mijn astrale lichaam (emoties: ik werd boos op Henkie) en in mijn mentale lichaam (denken: hoe krijg ik dat beest onze slaapkamer uit). Het causale lichaam (dromen, voelen) zou ervoor zorgen dat niet Henkie, maar de vlinders mij zouden gaan opzoeken. Dochter Rosalie bevestigde het. Ze bracht een bezoek aan Artis en had het grootste deel van de tijd doorgebracht in de vlindertuin. Daar hield ze als jong kind al van. De vlinders waren niet van haar af te slaan. Haar klasgenoten keken jaloers toe.

Laat de vlinders tot ons komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...

Doe je plicht en raak verlicht

Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht. Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en overgave aan God vormen te zamen het naleven der geboden. (Patanjali, 2-31,32) Een jonge Sannyasin ging naar een woud. Lange tijd mediteerde hij daar en beoefende hij yoga. Na jaren van inspanning zat hij op een dag onder een boom, toen er droge bladeren op zijn hoofd vielen. In de boom zelf waren een kraai en een kraanvogel aan het vechten. De jongen werd boos: “Wat!!! Zijn jullie zo brutaal om die dorre bladeren op mijn hoofd te laten vallen…” Een straal van vuur (hij was al zo groot dat hij over deze siddhi beschikte) kwam uit zijn hoofd en verbrandde de vogels. De jongen was trots op wat hij bleek te kunnen. En een paar dagen later ging hij naar het dorp om te bedelen. “Moeder, geef mij voedsel”, riep hij tegen de gesloten deur. En de vro,uw antwoordde: “Wacht even jongen.” En de jongen dacht: “Jij v...