Doorgaan naar hoofdcontent

In de wolken

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1:17)

"Heeft het gesmaakt?", vraagt de ober die even bij ons tafeltje langs komt. Eigenlijk hoeft hij het niet te vragen. Als hij ons observeert, ziet hij dat we helemaal in de wolken zijn. Er wordt niet meer gesproken, we genieten van de oesters in knoflooksaus, de coquilles in zwarte bonensaus en de ossenhaas met truffelsaus. Een keer per jaar verwennen we onszelf met een bezoek aan ons favoriete Chinese restaurant en toch kennen ze ons daar en worden we met alle egards ontvangen. Wij zijn dat gezin dat altijd in de wolken raakt.

En dat heeft alles te maken met bewustzijn. Waar is mijn bewustzijn nu? Hoe kan het dat ik soms vrolijk en blij ben maar een ander moment juist bang en verdrietig of boos. Hoe kan het dat het lijkt alsof ik soms vast zit in een rol of situatie? Dit heeft allemaal te maken met de toestand van ons eigen energiesysteem. Doordat lagere energiecentra gesloten zijn blijft de energie en daarmee ons bewustzijn daar hangen. We ervaren dat als een toestand van vastzitten in een beleving. Er zijn al heel wat psychologen die dat onderzocht hebben en spreken van meerdere persoonlijkheden die in ons zitten. Iedereen heeft hier wel eens een ervaring van. De ene keer ben je een vrij en blij kind de andere keer juist de onderzoekende wetenschapper of juist meer de strakke projectleider. Die beleving kan op dat moment ook juist te maken hebben met iets van boosheid. Op den duur is die emotie zelfs waar te nemen in iemands fysiek lichaam en bewegingen. Verkrampingen gaan bijvoorbeeld vaak in onze schouders en bovenrug vastzitten en emoties in de buik. Zo is al bij heel wat mensen het emotie buikje te zien. 

Nu begint het interessant te worden. Want door Yoga heb je geen Chinees restaurant meer nodig om in extase te komen. Uit de Yoga is af te leiden dat door de energieblokkades weg te halen en het lichaam te voorzien van voldoende energie we ons bewustzijn dus gecontroleerd omhoog kunnen brengen. Transcenderen naar subtielere niveaus. Samadhi is hierbij de hoogste vorm. Vervolgens blijkt dat wanneer we in samadhi zijn we ook weer langzaam de energieblokkades in lagere delen van ons wezen laten eroderen. Dat gaat vanzelf en is subtiel waarneembaar doordat die lagere gevoelens gewoon langzaam verminderen. Het slijt als het ware versneld weg. Door heel regelmatig de yogatechnieken toe te passen ontstaat dus langzaam het weggaan van deze blokkades.

De grote uitdaging is dus om regelmatig in de toestanden van samadhi te komen en blijven totdat je volledig vanuit samadhi kan leven. Dus onder alle omstandigheden balancerend leven vanuit het gevoel van liefde, extase, louter zijn of vanuit de toeschouwer in ons.  Op dat moment is ons bewustzijn volledig vrij zonder verstorende gedachten. Alsof we een veder licht blaadje zijn die dwarrelt en danst op de wind. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Begin niet aan Yoga. Stop er ook niet mee.

Het doel van de vereniging van Purusha en Prakrti is dat Purusha het besef zal verkrijgen omtrent zijn ware aard en ook de ontplooiing van de krachten, inherent in hem en Prakrti. (Patanjali, 2-23) “Hallo, goedenavond, is hier de yogaschool?” Voor me staat een vriendelijke man in trainingspak. Zijn fiets staat geparkeerd voor het huis en het lampje brandt nog. Verbaasd kijk  ik hem aan. “Ja, eh nee”, stamel ik en ik nodig hem uit om even binnen te komen. Op de bank vertelt hij zijn verhaal. Over zijn zoektocht in het leven en zijn behoefte om weer yoga op te pakken. We schenken hem een kopje Yogi thee in en Erwin neemt de tijd om hem het een en ander uit te leggen over Raja Yoga. Geinteresseerd luistert hij toe. “Wanneer kan ik beginnen?”, vraagt hij na afloop. “Laat het eerst maar rustig bezinken, lees de website goed door. En als je volgende week de klik nog voelt, ben je van harte welkom.” Terwijl hij wegfietst, kijk ik hem na. Zal hij terugkomen? “Bel me effe terug…”...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...