Doorgaan naar hoofdcontent

Meditatie is meer dan dagdromen

De ononderbroken stroom (van denken) gericht op het (voor de meditatie gekozen) object, is contemplatie (het schouwen). (Patanjali 3-2) 

“Ik ga een cursus mindfullnes doen”, vertelt mijn vriendin enthousiast. “Het wordt aangeboden via mijn werk en ik kan er met korting aan deelnemen. Het bestaat uit 5 cursusdagen en dan heb ik geleerd om helemaal rustig te worden.” “Ik ben benieuwd”, antwoord ik haar. Tussentijds krijg ik een update per e-mail, waarin ze een linkje stuurt van een youtube filmpje waarin een Oosters uitziende man in gebrekkig Engels probeert uit te leggen dat je gedachten als aapjes moet zien, die je van je schouder kunt wegsturen. Waardoor je hoofd langzamerhand helemaal leeg wordt. En terwijl ik het filmpje bekijk, bekruipt mij de gedachte: was het maar zo eenvoudig. Voor mij duurde het jaren totdat ik eindelijk dat gevoel van leegte kon ervaren. Maar toen kon ik ook niet meer zonder.

Wat is meditatie eigenlijk?  Een onderdeel van Yoga. Om de hoogste staat van meditatie te verkrijgen (nirbija samadhi ) heb je ook de andere stappen nodig. De morele principes en idealen, de asana’s, energieoefeningen, onthechting en concentratie. Alles dient eerst in sattva  gebracht te worden. Zolang er een deel van een lichaam nog niet in sattva is komt de versmelting met het absolute niet tot stand. Een voorbeeld ter verduidelijking. Als ik last heb van mijn rug, dan kost het mij veel moeite om mijn aandacht in de meditatie niet naar mijn rug af te laten dwalen en zal ik regelmatig moeten verzitten. Het bewustzijn blijft in het lichaam en zal het met moeite kunnen ontstijgen. Er zijn wel korte periodes dat er even vrede (sattva) kan worden ervaren, maar die zijn vaak snel weer verdwenen en de beoefenaar heeft er nog geen controle over.

“He, wat een weer he.” “Ja, ik ben helemaal niet lekker, heb overal spierpijn. Er begint een verkoudheid aan te komen.” “Wat, kon jij je auto niet parkeren, waar heb je hem dan uiteindelijk neer gezet?” Ik hoor het rumoer aan het begin van de yogales aan en besluit me er niet in te mengen en op mijn yogakusssentje plaats te nemen. Ik sluit mijn ogen en wordt stil van binnen. Na vijf minuten heeft iedereen mijn voorbeeld gevolgd en voel ik de harmonie in de ruimte. Iedere yogales begint in disharmonie. Dat is wat we nog meenemen van buiten naar binnen. Het is dan zaak om de harmonie te herstellen. Eerst in het fysieke lichaam, want dat is nog “koud”, het astrale lichaam is inactief (tammas) of juist emotioneel zich aan het uitleven met boosheid of frustratie (rajas) en het denken is onrustig (rajas in de vorm van vele nieuwe ingevingen en ideeen of juist  tammas in de vorm van het vastzitten in gedachtenstromen, malingen).

Om de opbouw te beginnen is een verbinding nodig, een richting, intentie/wens om volledige sattva (stilstand) te mogen bereiken. Ik maak hierbij gebruik van een oproep diep van binnen. “Moge deze mensen in de les de harmonie weer ervaren.” En zing daarbij de OHM. Daarna nemen we in stilte een aantal houdingen aan, waarbij we de Sanskriet naam van de asana herhalen om de herinnering aan de houding op te roepen. Het werkt als een soort bevel. Het antakarana is tot stand gekomen als alle lichamen zich volledig hebben geconformeerd aan de asana in sattva. Het fysieke lichaam is als bevroren, er zijn geen emoties meer (net voldoende vitale energie om het lichaam in stand te blijven houden) en de gedachten zijn verdwenen. Alles is asana geworden. Het voelt als een blok beton, heel stevig.

“Het lijkt wel of het me geen moeite kost, als ik de houding langer vol hou dan ik me had voorgenomen”, rapporteert iemand na afloop. Hij heeft mogen ervaren dat wanneer je toekijkt op jezelf en je overgeeft aan de houding, je de houding veel langer vol houdt. Maar wat nog belangrijker is, dat vanuit deze conditie van antakarana op het causale niveau de gevoelswaarde aangeroepen en aangehouden kan worden. Door naar het satvische deel te gaan (asmita samadhi) en daar weer helemaal op in te gaan neemt de totale satvische conditie toe. Wanneer de sattva (harmonie) voldoende is toegenomen ontstaat door overgave (het loslaten) van alles een verbinding met de ziel (atman of ziel). De toestand van leegte, eeuwigheid. Volgens meerdere ervaringsdeskundigen die hierover gerapporteerd hebben ontstaat dan de mogelijkheid om volledig te versmelten met het absolute. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vliegend over het voetbalveld

Z elfbeteugeling, bindende voorschriften, lichaamshoudingen, energiebeheersing, terugtrekking, concentratie, contemplatie en extase zijn de acht onderdelen (van de zelf-discipline van yoga) (Patanjali 2-28) "Ik kom even bij jou staan, hoor. Mijn man schreeuwt altijd zo hard als het spannend wordt." Na vijf minuten hield ook zij het niet meer. Er werd bijna een doelpunt gemaakt, maar de keeper wist hem te stoppen. "Aaaaaaaaaaahhhhhh", schreeuwde ze, hevig geëmotioneerd. Ik keek met een grijns op zij en ze begreep mijn blik direct: "Ja, weet je, maar ik ga niet naar de scheidsrechter schreeuwen als hij iets verkeerd doet", verontschuldigde ze zich. "Dat vind ik zo respectloos,, die man doet ook zijn werk." We keken rustig verder naar de wedstrijd van onze zonen. Totdat de scheidsrechter toch echt iets verkeerd had gezien. "SCHEIDS.... Heb je je ogen in je achterzak zitten, of zo????" Ik besefte dat voetbal best veel met yoga te maken

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld