Doorgaan naar hoofdcontent

Wakker worden

Het geziene (de objectieve kant van de manifestatie) wordt gevormd door de elementen en de zintuiglijke organen, heeft de aard van inzicht, werkzaamheid en stabiliteit (sattva, rajas en tamas) en heeft ten doel (Purusha) ervaring en bevrijding (te schenken). (Patanjali 2: 18)


Buiten tjilpten de vogels er op los, de zon piepte door de gordijnen heen. Het beloofde een zonnige lentedag te worden. Ik pakte mijn bril van het nachtkastje en zette hem op. Om hem daarna meteen weer af te zetten en de glazen te poetsen met het laken. Maar het wazige beeld in mijn rechteroog bleef. Rechte lijnen waren in dat oog golven en als ik ergens op focuste, zag ik een grote bruine plek.

Ach een beetje te druk gehad. En misschien waren al die oefeningen de laatste tijd op het manipura chakra (vuurcentrum) teveel geweest. Ik besloot mijn eigen “yoga plan van aanpak” te maken. In het verleden was het me immers ook wel eens gelukt om mezelf te genezen. Turend in het computerscherm, schreef ik de mails om alle afspraken voor die week af te zeggen. Dit zou mijn vuurproef worden.

Een week lang trok ik me zoveel mogelijk terug in stilte. En ik kwam tot het besef dat ik hiervoor helemaal niet op yogavakantie naar India hoef. In die stilte ging ik pas echt ervaren wat al die yogatechnieken en theorieen betekenden. Er was vaak niets meer, ik ging helemaal op in het niets. Wat ik achteraf niet kan beschrijven. Maar als ik mijn ogen opende, was daar weer de realiteit van een oog dat steeds verder achteruit ging.

In de volgende stilte vroeg ik om hulp: “Vertel mij alsjeblieft wat te doen.” Het antwoord was bizar: naar de dokter. Ik besefte dat ik het niet zelf kon oplossen en maakte een afspraak met de huisarts. Ik vroeg mijn naasten om hulp en iedereen deed het op zijn manier. Mijn man zette zijn kennis van esoterische genezing in, mijn vriendin beschermde me met haar licht, mijn moeder vergezelde me naar het ziekenhuis, mijn yogaleraar gaf me suggesties voor andere yogatechnieken. En bevestigde mijn aanname: dit is mijn vuurproef.

Ik kon me weer herinneren wat ik daarover had geleerd in zijn lessen. Er komt een moment dat een ieder die intensief yoga beoefent zijn beproeving krijgt. Een soort examen waar je het geleerde in de praktijk kan brengen en daarmee ook een sprong in je ontwikkeling maakt. Ik kan me herinneren dat er al een aantal medecursisten zo’n beproeving hadden meegemaakt: een ernstig auto ongeluk, een ingeklapte long, het verlies van je baan, een naaste die overlijdt. Mijn leraar riep dan: ik gun jullie veel ellende, want daar groei je van.

Het licht in mijn ogen is nog niet helemaal terug. maar daarvoor in de plaats heb ik veel inzicht gekregen. Ik ben wakkerder geworden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...

Doe je plicht en raak verlicht

Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht. Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en overgave aan God vormen te zamen het naleven der geboden. (Patanjali, 2-31,32) Een jonge Sannyasin ging naar een woud. Lange tijd mediteerde hij daar en beoefende hij yoga. Na jaren van inspanning zat hij op een dag onder een boom, toen er droge bladeren op zijn hoofd vielen. In de boom zelf waren een kraai en een kraanvogel aan het vechten. De jongen werd boos: “Wat!!! Zijn jullie zo brutaal om die dorre bladeren op mijn hoofd te laten vallen…” Een straal van vuur (hij was al zo groot dat hij over deze siddhi beschikte) kwam uit zijn hoofd en verbrandde de vogels. De jongen was trots op wat hij bleek te kunnen. En een paar dagen later ging hij naar het dorp om te bedelen. “Moeder, geef mij voedsel”, riep hij tegen de gesloten deur. En de vro,uw antwoordde: “Wacht even jongen.” En de jongen dacht: “Jij v...