Doorgaan naar hoofdcontent

Wakker worden

Het geziene (de objectieve kant van de manifestatie) wordt gevormd door de elementen en de zintuiglijke organen, heeft de aard van inzicht, werkzaamheid en stabiliteit (sattva, rajas en tamas) en heeft ten doel (Purusha) ervaring en bevrijding (te schenken). (Patanjali 2: 18)


Buiten tjilpten de vogels er op los, de zon piepte door de gordijnen heen. Het beloofde een zonnige lentedag te worden. Ik pakte mijn bril van het nachtkastje en zette hem op. Om hem daarna meteen weer af te zetten en de glazen te poetsen met het laken. Maar het wazige beeld in mijn rechteroog bleef. Rechte lijnen waren in dat oog golven en als ik ergens op focuste, zag ik een grote bruine plek.

Ach een beetje te druk gehad. En misschien waren al die oefeningen de laatste tijd op het manipura chakra (vuurcentrum) teveel geweest. Ik besloot mijn eigen “yoga plan van aanpak” te maken. In het verleden was het me immers ook wel eens gelukt om mezelf te genezen. Turend in het computerscherm, schreef ik de mails om alle afspraken voor die week af te zeggen. Dit zou mijn vuurproef worden.

Een week lang trok ik me zoveel mogelijk terug in stilte. En ik kwam tot het besef dat ik hiervoor helemaal niet op yogavakantie naar India hoef. In die stilte ging ik pas echt ervaren wat al die yogatechnieken en theorieen betekenden. Er was vaak niets meer, ik ging helemaal op in het niets. Wat ik achteraf niet kan beschrijven. Maar als ik mijn ogen opende, was daar weer de realiteit van een oog dat steeds verder achteruit ging.

In de volgende stilte vroeg ik om hulp: “Vertel mij alsjeblieft wat te doen.” Het antwoord was bizar: naar de dokter. Ik besefte dat ik het niet zelf kon oplossen en maakte een afspraak met de huisarts. Ik vroeg mijn naasten om hulp en iedereen deed het op zijn manier. Mijn man zette zijn kennis van esoterische genezing in, mijn vriendin beschermde me met haar licht, mijn moeder vergezelde me naar het ziekenhuis, mijn yogaleraar gaf me suggesties voor andere yogatechnieken. En bevestigde mijn aanname: dit is mijn vuurproef.

Ik kon me weer herinneren wat ik daarover had geleerd in zijn lessen. Er komt een moment dat een ieder die intensief yoga beoefent zijn beproeving krijgt. Een soort examen waar je het geleerde in de praktijk kan brengen en daarmee ook een sprong in je ontwikkeling maakt. Ik kan me herinneren dat er al een aantal medecursisten zo’n beproeving hadden meegemaakt: een ernstig auto ongeluk, een ingeklapte long, het verlies van je baan, een naaste die overlijdt. Mijn leraar riep dan: ik gun jullie veel ellende, want daar groei je van.

Het licht in mijn ogen is nog niet helemaal terug. maar daarvoor in de plaats heb ik veel inzicht gekregen. Ik ben wakkerder geworden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met