Doorgaan naar hoofdcontent

Op zoek naar de heilige Franciscus

"Brahmacaraya betekent in Brahman leven. Het heeft niets met het celibaat te maken. Maar alles met liefde voelen voor het allerhoogste, het goddelijke." (Patanjali 2-38)

Het was een prachtige avond. En terwijl ik op mijn yogamatje de bujangasana deed, ontdekte ik op het plafond van de kerk engeltjes. "Die komen nog uit de Franse tijd en zijn dertig jaar geleden per ongeluk ontdekt onder drie lagen verf", verklaarde de koster mij later. Hij was trots op "zijn kerk" en het deed hem pijn dat nog maar zo weinig mensen dit als hun toevluchtsoord zagen. Om zich naar binnen te keren en zich te verbinden. Wij deden dat deze avond door yoga te beoefenen met elkaar.

"Wat heb ik toch met kerken?" vroeg ik me de volgende dag af. Tot mijn twaalfde had ik de katholieke kerk bezocht. Ik genoot van de verhalen, het gezang en de sfeer die er hing. Maar toch klopte er iets niet en ik besloot me er vanaf te keren. Door de beoefening van yoga, kwam er toch weer een besef van goddelijkheid. Het goddelijke zien in alles en iedereen om je heen. Van eenheid en verbinding. Van verwondering over het ontstaan van de aarde en de grootsheid van het heelal. "Heeft dat dan toch iets met een God te maken?"

De kerk bleef mij bezig houden en ik besloot een paar dagen later tijdens de yoga in meditatie deze vraag uit te zetten. Blijkbaar werd ik ergens door geraakt en door middel van samyama-techniek kun je achterhalen wat de betekenis of achtergrond van deze indruk (samskara) is. Het werd een intense belevenis waarbij ik allerlei beelden binnenkreeg. En uiteindelijk de naam Franciscus van Assisi. Na afloop was ik door en door koud en terwijl het kopje thee mij verwarmde, ging ik na wat ik van Franciscus wist. Zijn naam kwam me vaag bekend voor. En jaren geleden hadden wij tijdens onze vakantie het plaatsje Assisi in Italie bezocht.

Franciscus bleek daar in de Middeleeuwen te hebben rond getrokken. Als zwerver in een bruine pij en een touw om zijn middel en op blote voeten. Hij was onterfd door zijn vader, omdat hij zijn roeping had gevolgd en een kerk was gaan bouwen (van zijn geld). Franciscus trok rond en kon praten met de dieren. Hij zag het goddelijke in de natuur om zich heen en stichtte een orde (de Fransiscaner orde) om de arme mensen in de regio te helpen. Aan het einde van zijn leven had hij een ernstige oogziekte, waardoor hij het daglicht niet meer kon verdragen en hij zich terug trok in het donker. Daar schreef hij zijn Zonnelied.

Mijn zoektocht ging verder. De volgende dag pakte ik een boek uit de kast, ter voorbereiding op de les die ik zou geven. Ik sloeg het boek open en zag daar ditzelfde Zonnelied. Het lied dat ik regelmatig had voorgelezen aan de kinderen, maar waarvan ik niet wist dat het van Franciscus van Assisi was. Terwijl ik het las, en nog een keer las, prikten er wat zonnestralen door het raam naar binnen. Ik zag in de vensterbank een roodborstje zitten. Toeval?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vliegend over het voetbalveld

Z elfbeteugeling, bindende voorschriften, lichaamshoudingen, energiebeheersing, terugtrekking, concentratie, contemplatie en extase zijn de acht onderdelen (van de zelf-discipline van yoga) (Patanjali 2-28) "Ik kom even bij jou staan, hoor. Mijn man schreeuwt altijd zo hard als het spannend wordt." Na vijf minuten hield ook zij het niet meer. Er werd bijna een doelpunt gemaakt, maar de keeper wist hem te stoppen. "Aaaaaaaaaaahhhhhh", schreeuwde ze, hevig geƫmotioneerd. Ik keek met een grijns op zij en ze begreep mijn blik direct: "Ja, weet je, maar ik ga niet naar de scheidsrechter schreeuwen als hij iets verkeerd doet", verontschuldigde ze zich. "Dat vind ik zo respectloos,, die man doet ook zijn werk." We keken rustig verder naar de wedstrijd van onze zonen. Totdat de scheidsrechter toch echt iets verkeerd had gezien. "SCHEIDS.... Heb je je ogen in je achterzak zitten, of zo????" Ik besefte dat voetbal best veel met yoga te maken

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld