Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben die ik ben

Het Geziene (de objectieve kant van de manifestatie) wordt gevormd door de elementen en de zintuigelijke organen, heeft de aard van inzicht, werkzaamheid en stabiliteit (sattva, rajas en tamas) en heeft ten doel (Purusha) ervaring en bevrijding (te schenken). (Patanjali 2-18)

“Ik dacht dat jij zo’n goede wielrenner was, vroeger”, schreeuwde dochter Rosalie naar me. Terwijl we met stevige tegenwind aan het fietsen waren. De wind sneed mijn adem af en ik had zweetdruppels op mijn voorhoofd staan. Ik grijnsde maar, dan hoefde ik niet te praten. Vroeger was zo’n 15 jaar geleden. Ik was een enthousiaste sporter. Deed aan wielrennen, hardlopen en zwemmen. Totdat ik yogales ging volgen en langzamerhand steeds minder behoefte had aan andere activiteiten. Eerste stopte ik – na een fikse blessure – met hardlopen, toen vond ik dat ik niet genoeg tijd had om nog uren op de racefiets te zitten in het weekend. En ten slotte moest ook het zwemmen er aan geloven: ik kreeg een hekel aan de chloorlucht. Wat overbleef was Yoga.

Was mijn conditie dan zo achter uit gegaan? Richtte ik me misschien te veel op de hogere stappen, zoals meditatie, in de Yoga en besteedde ik te weinig aandacht aan de fysieke oefeningen? “Ik ga alvast vooruit, zie je zo wel”, schreeuwde dochter Rosalie. Ze zette even aan en ik zag haar langzaam verdwijnen. Er bleef niets meer over dan een stipje in de verte. Een stipje waar mijn blik op bleef hangen. Het kostte haar geen enkele moeite. Toen besefte ik opeens wat er aan de hand was. En het had alles te maken met de ziener, het zien en het geziene object. En waarschijnlijk niets met mijn conditie. Ik zat immers regelmatig op de fiets en haalde heel wat mensen in. Zingend.

En dat zingen kan eigenlijk alleen als je de toeschouwer wordt van jezelf. Je kijkt toe op je lichaam die een fysieke inspanning doet om vooruit te komen. En beseft dat je dat lichaam niet bent. Je kijkt toe op de zweetdruppels die op je voorhoofd staan en beseft dat die ontstaan zijn door de fysieke inspanning, maar dat je dat niet bent. Je kijkt toe op je frustratie dat je niet zo hard rijdt als je dochter. Maar je bent je frustratie niet. Je kijkt toe op de gedachten die langskomen “het is nog zo ver”, “ik heb last van mijn knie”, “Iedereen fietst harder”. En beseft dat je die gedachten niet bent. Wat overblijft is de toeschouwer, je zelf. 

"Ik ben die ik ben.' Het waren slechts vijf woorden, die ik ingegeven kreeg tijdens de meditatie.  De woorden die Mozes kreeg ingefluisterd vanachter een brandende bramenstruik. De woorden die je op verschillende manieren kunt interpreteren. Zo gaat het niet om wat je doet, maar wie je bent en hoe je de dingen doet. En bij "ik ben wie ik ben", ontstaat er een gevoel van alles, van eenheid. Want als ik ben wie ik ben, ben ik net als al die anderen die zijn die ze zijn. Ongeacht persoonlijkheid, uiterlijke kenmerken, ras of religie. Een krachtige verbondenheid. En als ik mediteer op "ik ben die ik ben", dan lijk ik los te komen van mijn ego. En kun je de kracht voelen van het "niet doen", maar "zijn". 

Het zat me toch niet lekker en ik probeerde te achterhalen wat er aan de hand kon zijn, tijdens ons fietstochtje. De inzichten kwamen al snel… de fiets waar ik op zat, was een huurfiets. En niet mijn eigen fiets. Dat voelde ik aan alles. Het klikte niet tussen de fiets en mij. En wat ook een rol speelde was mijn ego. Die een flinke knauw kreeg, toen bleek dat dochter Rosalie wel met gemak tegen de wind in kon beuken. Ik liet mijn schouders hangen en gaf het op. Vol zelfmedelijden kwam ik aan. Pas later beseffende dat dit een mooie yogales was geweest. Een les in de baas worden over mijn gedachten, mijn emoties, mijn energie en mijn fysieke lichaam.

“Met zulke sterke benen”, had ik toch wel wat harder gefietst. Achter me hoorde ik een groep wielrenners aan komen en eentje besloot iets naar mij te roepen. Het was nog vroeg en ik was onderweg naar mijn werk, op de fiets van mijn zoon. Lekker toerend tussen de weilanden door met een zonnetje op mijn gezicht. De opmerking van de mannen raakte me en ik besloot niet op mijn kop te laten zitten. “Wat nou”. Ik zette aan en won de Tour de France (bijna).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...

Doe je plicht en raak verlicht

Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht. Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en overgave aan God vormen te zamen het naleven der geboden. (Patanjali, 2-31,32) Een jonge Sannyasin ging naar een woud. Lange tijd mediteerde hij daar en beoefende hij yoga. Na jaren van inspanning zat hij op een dag onder een boom, toen er droge bladeren op zijn hoofd vielen. In de boom zelf waren een kraai en een kraanvogel aan het vechten. De jongen werd boos: “Wat!!! Zijn jullie zo brutaal om die dorre bladeren op mijn hoofd te laten vallen…” Een straal van vuur (hij was al zo groot dat hij over deze siddhi beschikte) kwam uit zijn hoofd en verbrandde de vogels. De jongen was trots op wat hij bleek te kunnen. En een paar dagen later ging hij naar het dorp om te bedelen. “Moeder, geef mij voedsel”, riep hij tegen de gesloten deur. En de vro,uw antwoordde: “Wacht even jongen.” En de jongen dacht: “Jij v...