Doorgaan naar hoofdcontent

Pijn als leermeester

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van “ik-ben-heid”of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3)

“Nou, dat was mijn eerste en tegelijkertijd laatste yogales”, verzuchtte de buurvrouw. Ze had behoefte aan ontspanning, kon ‘s avonds moeilijk in slaap vallen en voelde veel pijntjes in haar lijf. “Joh, ga een keertje mee naar mijn yogales. Misschien is het iets voor jou…”, had haar vriendin gesuggereerd. En ze besloot op de uitnodiging in te gaan, waarom niet? De yogales vond plaats in de sportschool in de buurt en de yogajuf had haar opgedragen gewoon lekker mee te doen. Ze kwam echter niet verder dan de sukhasana (kleermakerszit), omdat de andere houdingen te moeilijk leken. De volgende dag kon ze bijna niet meer lopen en werd ze door de huisarts direct doorverwezen naar de fysiotherapeut.

In mijn herinnering ging ik  terug naar al die keren dat ik door yoga een blessure had opgelopen. In mijn rug, schouder, nek en knieen. En de laatste tijd had ik last van mijn polsen. Eerst vond ik het vervelend, later besefte ik dat de pijn mijn grootste leermeester is. Het waren blokkades in mijn lichaam die ik steeds vaker zelf leerde op te lossen. Door een andere houding aan te nemen, door gedisciplineerd te blijven oefenen, door de asana langzaam op te bouwen, maar vooral door zachtheid en geweldloosheid in de houding zelf.  Ik besefte ook dat de blokkades in mijn lichaam parallel liepen met de blokkades in mijn leven. Dat waar ik moeite mee had in mijn gezin en werk en in relatie met anderen. Langzamerhand werden de blessures als welkome gasten beschouwd. Als kans om te groeien en te leren.

Maar wat is pijn, volgens Patanjali? Hij verwoordt het slechts in 1 zin. Het ego is betrokken bij pijn. En het is de gehechtheid aan je lichaam die zorgt dat je pijn hebt. Het heeft ook een functie. Als je lichaam aangetast wordt door een ziekte of een blessure, kun je meestal nergens anders aan denken. Je praat er veel over en al je aandacht gaat er naar toe. Het is dan ook moeilijk om je je nog ergens anders op te concentreren, of je open te stellen voor wat er nog meer is in jouw omgeving. Je wordt automatisch teruggetrokken in je lichaam. Moet je dan leren de pijn te negeren of te ondergaan? Volgens de filosofie van de klesas is het niet de bedoeling om de pijn, maar de oorzaak van de pijn aan te pakken. Wat wil de pijn jou vertellen? Pas als je dat inzicht hebt ontvangen, zal de pijn ook afnemen. En tot die tijd heb je voldoende yogatechnieken tot je beschikking om de pijn te ondergaan.

“Wil je een verdoving voor de verdoving?”, vroeg de tandarts laatst aan mijn dochter. Ze had een gaatje in haar kies die gevuld moest worden. Verbaasd keek ik de tandarts aan. “Ja, dan verdoof ik de plek waar ik de injectie voor de verdoving in zet met een watje. Voelt ze er niets van.” “Mogen we dan geen pijn meer voelen?”, vroeg ik me af. Dan leren we ook niet met pijn om te gaan. “Mijn tandarts deed vroeger niet aan verdovingen”, vertelde ik mijn dochter bij thuiskomst. “Hij leerde mij te ontspannen in de pijn, diep adem te halen en mijn adem te richten op de klassieke muziek die hij altijd aan had staan in de behandelkamer. Recht voor mij hingen de schilderijen die zijn moeder maakte. En als ik me daar op concentreerde voelde ik de pijn minder.” “Ja, dat was vroeger”, mompelde mijn dochter met nog een dikke wang van de verdoving.

De in de ogen van mijn dochter barbaarse praktijken van mijn tandarts hadden mij wel geleerd om te gaan met pijn. Dus toen ik jaren later in het ziekenhuis lag voor een darmonderzoek, terwijl de verdoving nog niet helemaal werkte, paste ik de truc toe die in de yoga “uittreden” wordt genoemd. Ik verliet even mijn lichaam en keek toe op wat er gebeurde. Zo voelde ik veel minder de ongemakken van het onderzoek. En het werkte ook toen ik een rib had gebroken bij het spelen van zwarte piet. En bij de ruggeprik voor de keizersnee van onze kinderen. De buurvrouw hoorde met verwondering mijn verhaal aan. “En ik maar denken dat yoga alleen maar ontspannen was.”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met