Doorgaan naar hoofdcontent

Wil je yogales geven?

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter Zijn. (Patanjali 1-17)

“Doen jullie echt twee uur per dag yoga in de tent?”, vroeg de buurjongen op de camping ongelovig. In het voorbijgaan had hij ons al eens op het hoofd zien staan en op het yogakussentje zien zitten. Het interesseerde hem, hij wilde er meer van weten. We zaten die avond gezellig bij elkaar na te genieten van de heerlijke maaltijd voor de tent. Een kopje thee in de hand en een deken over de benen. Want het werd al snel fris op deze camping op Texel. De buurman zorgde voor wat muziek en we bewonderden de zonsondergang, die een prachtige roze gloed had. “Zou je ons niet eens les kunnen geven? Ik zou dat heel graag willen”, vervolgde de buurjongen. En hij richtte zijn vraag nu op Erwin. “Wat we nu doen is ook yoga”, antwoordde Erwin. De jongen keek hem verbaasd aan.

Een beleving van samadhi (een van de hogere stappen in Yoga), kun je ervaren wanneer je heerlijk gegeten hebt, of uitbundig aan het dansen bent, helemaal opgaat in de muziek, of stil ligt te dobberen op je luchtbed in de zee. Iedereen kent wel van zulke momenten. Momenten die een enorme indruk op je achter laten. Er zijn verschillende vormen van samadhi. De ananda samadhi geeft je een warm gevoel van liefde, de vicara samadhi geeft je een energiek wow-gevoel, de vitarka samadhi geeft je de stemming van een helder inzicht en de asmita samadhi is het gevoel van “zijn”. Vergelijkbaar met het dobberen op je luchtbed in de zee, denkend aan niets. Je kunt de samadhi ook oproepen terwijl je rustig op je yogakussentje zit.

De volgende ochtend stond de jongen al vroeg voor de tent. “Gaan we yoga doen?” Hij was een volhouder. En hij vertelde over hoe hij tijdens zijn judo-opleiding al kennis had gemaakt met concentratie-oefeningen. En dat ze soms de zonnegroet deden tijdens de training. Ook zijn moeder bleek aan yoga te doen, twee keer in de week. En na afloop fietste ze dan in een roes naar huis. Hij mocht een keer mee en vond dat een bijzondere ervaring. Zijn vader was een enthousiast atleet en ontdekte dat de voorbereidende oefeningen die hij deed, toch wel veel overeenkomsten hadden met sommige yogahoudingen. En tot slot zijn broertje. Die was in voor alles, maar was vooral nieuwsgierig hoe de yoga hem zou kunnen helpen om ’s avonds wat makkelijker in slaap te komen.

Die avond werd de voortent omgebouwd tot yogastudio. We veegden de vloer aan, legden wat yogakussentjes neer en wachtten tot onze yogagasten zouden arriveren. Nog wat onwennig kwamen ze klokslag 8 uur binnenlopen. We besloten eerst maar eens naar binnen te keren, helemaal stil te worden. Te luisteren naar het nada-geluid, het suizen van de oren. “Ik hoorde de meeuwen”, wist iemand te rapporteren. Een ander had het ruizen van de zee gehoord. De les kreeg een vrije invulling. Met vragen als “welke yogaoefening kennen jullie al?” en “wat zou je graag willen leren?”, ontdekten we vanzelf waar de uitdagingen lagen.

Toen ik jaren geleden met mijn yogaopleiding begon, voelde ik voor het eerst de behoefte om niet alleen yoga te beoefenen in de yogaschool, maar ook thuis. In de ochtend rolde ik dan het yogamatje uit in de slaapkamer en deed ik wat oefeningen.  Ik kan me herinneren dat iemand mij toen vertelde: “Je poetst toch ook iedere dag je tanden. Zo is het ook met yoga. Het wordt een ritueel waar je je prettig blij voelt.” Het verlangen werd groter en de vakantie gebruikte ik om die oefeningen te gaan doen, waar ik moeite mee had. Een soort top 10-lijstje. Want, zo besefte ik, uitdagingen zijn kansen om te groeien. En na de vakantie bleek de ochtendyoga niet meer voldoende te zijn, maar sloot ik ook regelmatig de dag af met yoga. Vaak samen met man en kinderen.

Terug naar de geimproviseerde yogastudio op de camping. “Ik zou jullie tot slot ook graag nog een andere yogatechniek willen leren, die hier op de camping goed van pas kan komen”, vervolgde Erwin zijn les met een zachte stem. En hij legde uit hoe een pranayama (energiebeheersingsoefening) je kan helpen om het weer warm te krijgen. “Proberen?” Na afloop zag ik de buurjongen wat verdwaasd om zich heen kijken. “Hoe gaat het?”, vroeg ik hem. “Een beetje raar. Het leek net alsof ik even in een andere wereld was. Alsof ik zweefde. Het voelde goed.” Hij  had de samadhi mogen ervaren. En dat voelde zijn hond ook, die die nacht in zijn tent wilde slapen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met