Doorgaan naar hoofdcontent

Het is mijn karma

Door het Samyama meester te worden (te leren beheersen) (verkrijgt men) het licht van het hoger bewustzijn. (Patanjali 3-5)

In de reclamefolder zag ik een "karma bijzettafel" staan, een "karma hanglamp" en een "karma theepot". "Karma" bleek de nieuwe woonstijl te zijn bij deze winkel en mijn aandacht werd er naar toegetrokken. Ook dat is karma, besefte ik: een folder of krant lezen en onderzoeken waar je aandacht naar toe gaat. Wat laat een indruk op jou achter?

"Ik kan er niets aan doen, het is mijn karma", hoorde ik iemand laatst verzuchten. Een misverstand. Laten we de Wikipedia er maar eens bijnemen: "Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden."

Terug naar de yoga. Want wat is karma eigenlijk, volgens de yogafilosofie? Zoals die beschreven is in de yogasutra's van Patanjali. Karma zijn indrukken in jou die je bij je geboorte meeneemt en die je gedurende je leven verder op doet. Eigenlijk bij alles wat je doet, denkt of zegt. Er is wit karma en zwart karma. Het onderscheid tussen goed doen/denken/praten en slecht doen/denken/praten. De indrukken die je op doet, hebben een aantrekkingskracht van anderen. "Wie goed doet, goed ontmoet", wist mijn oma altijd te vertellen. Of "Boontje komt om zijn loontje". Dat is dit.

Maar wat is goed en wat is slecht? Wie bepaalt dat? Volgens mijn oma was dat God, die aan het einde van je leven de balans opmaakte en bepaalde of je in de hemel of hel terecht zou komen. Door deze gedachtenconstructie leefden veel mensen in angst voor de dood. En nog steeds. Deze balans kun je echter zelf opmaken, iedere dag weer. Karmamanagement wordt dat genoemd. Heb ik vandaag geweld gepleegd, gestolen, gelogen? Of ben ik dienstbaar geweest, vriendelijk en grootmoedig? Alleen al door iedere dag deze balans op te maken, ben je bewust bezig met je karma.

Het is de bedoeling om steeds minder karma aan te maken en het aanwezige karma te verbranden. Dat kun je doen, heel eenvoudig, door steeds minder te denken, doen en zeggen. Door regelmatig te mediteren. En als je in staat bent om een stapje verder te gaan, dan kun je zelfs je karma verbranden in samyama.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Begin niet aan Yoga. Stop er ook niet mee.

Het doel van de vereniging van Purusha en Prakrti is dat Purusha het besef zal verkrijgen omtrent zijn ware aard en ook de ontplooiing van de krachten, inherent in hem en Prakrti. (Patanjali, 2-23) “Hallo, goedenavond, is hier de yogaschool?” Voor me staat een vriendelijke man in trainingspak. Zijn fiets staat geparkeerd voor het huis en het lampje brandt nog. Verbaasd kijk  ik hem aan. “Ja, eh nee”, stamel ik en ik nodig hem uit om even binnen te komen. Op de bank vertelt hij zijn verhaal. Over zijn zoektocht in het leven en zijn behoefte om weer yoga op te pakken. We schenken hem een kopje Yogi thee in en Erwin neemt de tijd om hem het een en ander uit te leggen over Raja Yoga. Geinteresseerd luistert hij toe. “Wanneer kan ik beginnen?”, vraagt hij na afloop. “Laat het eerst maar rustig bezinken, lees de website goed door. En als je volgende week de klik nog voelt, ben je van harte welkom.” Terwijl hij wegfietst, kijk ik hem na. Zal hij terugkomen? “Bel me effe terug…”...

Mag het licht uit?

Kayendriya Siddhir Asuddhi Kshayat Tapasah. Volmaaktheid van de zintuigelijke organen en het lichaam (komt) na het teniet doen van onzuiverheid door strenge onthouding ( YS 2.43) “Mmmm… dat ziet er niet best uit. Ik roep even mijn collega erbij”, zei de arts terwijl hij met een lichtje in mijn oog scheen. “Het lijkt wel of het licht uit je oog is verdwenen”, was de conclusie van mijn man die avond ervoor, terwijl ik uitgeblust op de bank zat. En ja, zo voelde het ook. Geen energie meer, de tank was leeg. Het was niet voor niets dat een paar weken ervoor ik op diezelfde bank al verzuchtte: “Ik wou dat het alvast Kerst was, even helemaal niets. In een kaarsvlam staren, wat lezen, samen zijn, spelletjes doen,   de natuur in.” En ik dacht terug aan de “kerstbubbel” van vorig jaar. Het zou wat mij betreft nu wel langer dan een week mogen duren. Er bleek nog maar zo’n 15% zicht in mijn oog te zijn. En het was nog wel mijn goede oog, het andere oog was al eerder gaan haperen. Toen ik oo...