Doorgaan naar hoofdcontent

Het is mijn karma

Door het Samyama meester te worden (te leren beheersen) (verkrijgt men) het licht van het hoger bewustzijn. (Patanjali 3-5)

In de reclamefolder zag ik een "karma bijzettafel" staan, een "karma hanglamp" en een "karma theepot". "Karma" bleek de nieuwe woonstijl te zijn bij deze winkel en mijn aandacht werd er naar toegetrokken. Ook dat is karma, besefte ik: een folder of krant lezen en onderzoeken waar je aandacht naar toe gaat. Wat laat een indruk op jou achter?

"Ik kan er niets aan doen, het is mijn karma", hoorde ik iemand laatst verzuchten. Een misverstand. Laten we de Wikipedia er maar eens bijnemen: "Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden."

Terug naar de yoga. Want wat is karma eigenlijk, volgens de yogafilosofie? Zoals die beschreven is in de yogasutra's van Patanjali. Karma zijn indrukken in jou die je bij je geboorte meeneemt en die je gedurende je leven verder op doet. Eigenlijk bij alles wat je doet, denkt of zegt. Er is wit karma en zwart karma. Het onderscheid tussen goed doen/denken/praten en slecht doen/denken/praten. De indrukken die je op doet, hebben een aantrekkingskracht van anderen. "Wie goed doet, goed ontmoet", wist mijn oma altijd te vertellen. Of "Boontje komt om zijn loontje". Dat is dit.

Maar wat is goed en wat is slecht? Wie bepaalt dat? Volgens mijn oma was dat God, die aan het einde van je leven de balans opmaakte en bepaalde of je in de hemel of hel terecht zou komen. Door deze gedachtenconstructie leefden veel mensen in angst voor de dood. En nog steeds. Deze balans kun je echter zelf opmaken, iedere dag weer. Karmamanagement wordt dat genoemd. Heb ik vandaag geweld gepleegd, gestolen, gelogen? Of ben ik dienstbaar geweest, vriendelijk en grootmoedig? Alleen al door iedere dag deze balans op te maken, ben je bewust bezig met je karma.

Het is de bedoeling om steeds minder karma aan te maken en het aanwezige karma te verbranden. Dat kun je doen, heel eenvoudig, door steeds minder te denken, doen en zeggen. Door regelmatig te mediteren. En als je in staat bent om een stapje verder te gaan, dan kun je zelfs je karma verbranden in samyama.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Leven of geleefd worden?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken, los te maken, van hun objecten. (Patanjali, 2:54) "Ping". Er komt weer een berichtje binnen op mijn mobiele telefoon. Ik heb de neiging om te stoppen waar ik mee bezig ben en even te kijken wat het is. Misschien is het belangrijk, misschien moet ik er op reageren? En dan herinner ik me mijn dochter Rosalie. Ze had een mobiele telefoon gekregen van Sinterklaas, was direct toegevoegd aan de groepsapp van school en kreeg in een uur tijd wel 20 appjes. Die echt nergens over gingen: wat doe je, eeeeel, coool man. De volgende dag besloot ze uit de groepsapp te stappen. "Daar doe ik dus niet aan mee, mam. Ik ben de baas, niet mijn telefoon." En zo leerde ik door yoga over meer dingen de baas te worden. Mijn zintuigen bijvoorbeeld. Je loopt op straat langs een bakker en ruikt heerlijke croissantjes. Eigenlijk heb je helemaal geen trek, maar z

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu

Wil je yogales geven?

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter Zijn. (Patanjali 1-17) “Doen jullie echt twee uur per dag yoga in de tent?”, vroeg de buurjongen op de camping ongelovig. In het voorbijgaan had hij ons al eens op het hoofd zien staan en op het yogakussentje zien zitten. Het interesseerde hem, hij wilde er meer van weten. We zaten die avond gezellig bij elkaar na te genieten van de heerlijke maaltijd voor de tent. Een kopje thee in de hand en een deken over de benen. Want het werd al snel fris op deze camping op Texel. De buurman zorgde voor wat muziek en we bewonderden de zonsondergang, die een prachtige roze gloed had. “Zou je ons niet eens les kunnen geven? Ik zou dat heel graag willen”, vervolgde de buurjongen. En hij richtte zijn vraag nu op Erwin. “Wat we nu doen is ook yoga”, antwoordde Erwin. De jongen keek hem verbaasd aan. Een beleving van samadhi (een van de hogere stappen in Yoga), kun je ervaren wanneer je heerlij