Doorgaan naar hoofdcontent

Het is mijn karma

Door het Samyama meester te worden (te leren beheersen) (verkrijgt men) het licht van het hoger bewustzijn. (Patanjali 3-5)

In de reclamefolder zag ik een "karma bijzettafel" staan, een "karma hanglamp" en een "karma theepot". "Karma" bleek de nieuwe woonstijl te zijn bij deze winkel en mijn aandacht werd er naar toegetrokken. Ook dat is karma, besefte ik: een folder of krant lezen en onderzoeken waar je aandacht naar toe gaat. Wat laat een indruk op jou achter?

"Ik kan er niets aan doen, het is mijn karma", hoorde ik iemand laatst verzuchten. Een misverstand. Laten we de Wikipedia er maar eens bijnemen: "Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden."

Terug naar de yoga. Want wat is karma eigenlijk, volgens de yogafilosofie? Zoals die beschreven is in de yogasutra's van Patanjali. Karma zijn indrukken in jou die je bij je geboorte meeneemt en die je gedurende je leven verder op doet. Eigenlijk bij alles wat je doet, denkt of zegt. Er is wit karma en zwart karma. Het onderscheid tussen goed doen/denken/praten en slecht doen/denken/praten. De indrukken die je op doet, hebben een aantrekkingskracht van anderen. "Wie goed doet, goed ontmoet", wist mijn oma altijd te vertellen. Of "Boontje komt om zijn loontje". Dat is dit.

Maar wat is goed en wat is slecht? Wie bepaalt dat? Volgens mijn oma was dat God, die aan het einde van je leven de balans opmaakte en bepaalde of je in de hemel of hel terecht zou komen. Door deze gedachtenconstructie leefden veel mensen in angst voor de dood. En nog steeds. Deze balans kun je echter zelf opmaken, iedere dag weer. Karmamanagement wordt dat genoemd. Heb ik vandaag geweld gepleegd, gestolen, gelogen? Of ben ik dienstbaar geweest, vriendelijk en grootmoedig? Alleen al door iedere dag deze balans op te maken, ben je bewust bezig met je karma.

Het is de bedoeling om steeds minder karma aan te maken en het aanwezige karma te verbranden. Dat kun je doen, heel eenvoudig, door steeds minder te denken, doen en zeggen. Door regelmatig te mediteren. En als je in staat bent om een stapje verder te gaan, dan kun je zelfs je karma verbranden in samyama.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met