Doorgaan naar hoofdcontent

Ik heb een winterdip

Hun werkzame modificaties (wijzigingen) moeten door meditatie stilgelegd worden (Patanjali 2-11)

"Wat kom je hier eigenlijk doen?" Had mijn yogaleraar gevraagd bij ons kennismakingsgesprek. Ik zat voor hem op een yogakussentje en was door en door nat. Het leek me fijn om op de fiets naar zijn school te komen, maar halverwege was het weer omgeslagen en stond ik dus als een verzopen kat voor hem. "Allereerst kom ik schuilen", verzuchtte ik. En tegelijkertijd besefte ik dat dit zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld was.

Mijn leven bestond op dat moment uit ups en downs. Het ene moment had ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kon, het andere moment bleef ik het liefst in bed liggen met een deken over me heen getrokken. Om het voor hem te verduidelijken maakte ik met mijn hand een golfbeweging. "Dat is yoga", vertelde hij mij met een zachte geruststellende stem. En hij legde vervolgens uit hoe de verschillende yogatechnieken mij konden helpen meer controle te krijgen over mijn gemoedstoestand. Het voelde goed en ik schreef me direct in voor zijn opleiding. Dat was jaren geleden.

Ik ontdekte dat het yogakussentje inderdaad mijn schuilplaats werd, de plek om tot mij zelf te komen. Om me niet meer zo druk te maken over de wereld om me heen, over mijn gezondheid, over mijn familie. Het werd steeds rustiger. "Als je ergens door wordt geraakt, wat kun je dan het allerbeste doen?", was de vraag die mijn yogaleraar regelmatig stelde aan de groep. Wanneer een leerling verdrietig was over haar zieke vader, wanneer iemand net was ontslagen, wanneer iemand in een echtscheiding verkeerde, wanneer iemand het even helemaal niet meer zag zitten. Het antwoord wisten we natuurlijk al lang: "op je kussentje zitten en mediteren." Maar juist op die momenten was dat het allermoeilijkste.

Het besef ontstond dat het yogaleven niet alleen maar bestaat uit "genieten en ontspannen". Dat je klesas op je pad krijgt, waardoor je wordt geraakt en je uit evenwicht komt. En dat je juist van die momenten het meeste kan leren. Over hoe je zelf weer de controle over je leven kunt terugkrijgen. En je dus niet meer laat leven. Dat geeft een gevoel van vrijheid.

Een voorbeeld dichtbij huis: de winterdip. De afgelopen maand werd het kouder, natter en was er steeds minder daglicht te zien. "Van mij mag het wel weer zomer worden.", mopperde de cassiere in de supermarkt. En ik had de neiging om in te stemmen. Totdat ik besefte dat we deze periode juist nodig hebben om naar binnen te keren, ons weer te verbinden met onszelf en met elkaar. Eigenlijk is dat wat we in de natuur ook zien gebeuren.

De golfbeweging (die ik destijds met mijn hand maakte) zag ik nadien nog regelmatig voor me. Langzamerhand ontstond er echter meer harmonie. Ik kan tevreden zijn met de topdagen en met de rotdagen. Gelijkmoedigheid is het toverwoord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat heeft vilten nu met Yoga te maken?

Pratyahara of abstractie is, als het ware, de nabootsing door de zintuigen van het denkvermogen door zich terug te trekken , los te maken van hun objecten . (YS 2.54) “Waar zijn de yogamatjes?” Verbaasd keek hij om zich heen. Iedere zaterdagavond komt hij samen met nog een aantal andere jongens bij mij, om het alledaagse te ontstijgen. Door yoga te beoefenen, naar binnen te keren en op zoek te gaan naar (eigen) wijsheid. Maar dit keer was de ruimte leeg en nodigde ik ze uit om lekker aan de grote tafel te komen zitten. Ik had namelijk zin om te vilten. Stilte als een natuurlijke deken Na de uitleg over de vilttechniek, en een Youtube-filmpje over hoe de merino-wol geschikt wordt gemaakt om te vilten, gingen ze enthousiast aan de slag. “Is het goed zo?”, hoorde ik regelmatig, waarna ik ze liet zien hoe je het vilt zelf kan testen, door het even in het warme water te houden. Blijft het aan 1 stuk, dan kun je verder. Zoniet, dan vereist het nog wat meer gedu...

Het Chinese restaurant syndroom

Uit fysieke reinheid (zuiverheid) ontstaat afkeer van het eigen klichaam en de tegenzin om in fysiek contact te komen met anderen. (Patanjali 2-40) "Voelde jij je ook zo belabberd vannacht?" Met een slaperige blik keek ik opzij, waar Erwin zijn ogen probeerde te openen. Onder zijn ogen zag ik wallen met een paarsblauwe kleur. Zelf voelde ik een stekende hoofdpijn en een misselijk gevoel. Alsof ik een stevige kater had na een avond te diep in het glaasje te hebben gekeken. Die nacht waren we dan ook flink in touw geweest. Ik was rond 1 uur zwetend wakker geworden en had enorme dorst. Erwin had toen in het donker zijn yogamatje al uitgerold midden in de slaapkamer. Ook hij kon de slaap niet vatten en had zijn yoga-trucendoos opengemaakt om zichzelf op te knappen. We bleken last te hebben van het Chinese restaurant-syndroom , zo ontdekten we de volgende ochtend. Op het menu stonden die avond ervoor een heerlijke fruits de mer salade, oesters, kreeft, ossenhaas met truff...

Doe je plicht en raak verlicht

Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht. Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en overgave aan God vormen te zamen het naleven der geboden. (Patanjali, 2-31,32) Een jonge Sannyasin ging naar een woud. Lange tijd mediteerde hij daar en beoefende hij yoga. Na jaren van inspanning zat hij op een dag onder een boom, toen er droge bladeren op zijn hoofd vielen. In de boom zelf waren een kraai en een kraanvogel aan het vechten. De jongen werd boos: “Wat!!! Zijn jullie zo brutaal om die dorre bladeren op mijn hoofd te laten vallen…” Een straal van vuur (hij was al zo groot dat hij over deze siddhi beschikte) kwam uit zijn hoofd en verbrandde de vogels. De jongen was trots op wat hij bleek te kunnen. En een paar dagen later ging hij naar het dorp om te bedelen. “Moeder, geef mij voedsel”, riep hij tegen de gesloten deur. En de vro,uw antwoordde: “Wacht even jongen.” En de jongen dacht: “Jij v...