Doorgaan naar hoofdcontent

Ik heb een winterdip

Hun werkzame modificaties (wijzigingen) moeten door meditatie stilgelegd worden (Patanjali 2-11)

"Wat kom je hier eigenlijk doen?" Had mijn yogaleraar gevraagd bij ons kennismakingsgesprek. Ik zat voor hem op een yogakussentje en was door en door nat. Het leek me fijn om op de fiets naar zijn school te komen, maar halverwege was het weer omgeslagen en stond ik dus als een verzopen kat voor hem. "Allereerst kom ik schuilen", verzuchtte ik. En tegelijkertijd besefte ik dat dit zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld was.

Mijn leven bestond op dat moment uit ups en downs. Het ene moment had ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kon, het andere moment bleef ik het liefst in bed liggen met een deken over me heen getrokken. Om het voor hem te verduidelijken maakte ik met mijn hand een golfbeweging. "Dat is yoga", vertelde hij mij met een zachte geruststellende stem. En hij legde vervolgens uit hoe de verschillende yogatechnieken mij konden helpen meer controle te krijgen over mijn gemoedstoestand. Het voelde goed en ik schreef me direct in voor zijn opleiding. Dat was jaren geleden.

Ik ontdekte dat het yogakussentje inderdaad mijn schuilplaats werd, de plek om tot mij zelf te komen. Om me niet meer zo druk te maken over de wereld om me heen, over mijn gezondheid, over mijn familie. Het werd steeds rustiger. "Als je ergens door wordt geraakt, wat kun je dan het allerbeste doen?", was de vraag die mijn yogaleraar regelmatig stelde aan de groep. Wanneer een leerling verdrietig was over haar zieke vader, wanneer iemand net was ontslagen, wanneer iemand in een echtscheiding verkeerde, wanneer iemand het even helemaal niet meer zag zitten. Het antwoord wisten we natuurlijk al lang: "op je kussentje zitten en mediteren." Maar juist op die momenten was dat het allermoeilijkste.

Het besef ontstond dat het yogaleven niet alleen maar bestaat uit "genieten en ontspannen". Dat je klesas op je pad krijgt, waardoor je wordt geraakt en je uit evenwicht komt. En dat je juist van die momenten het meeste kan leren. Over hoe je zelf weer de controle over je leven kunt terugkrijgen. En je dus niet meer laat leven. Dat geeft een gevoel van vrijheid.

Een voorbeeld dichtbij huis: de winterdip. De afgelopen maand werd het kouder, natter en was er steeds minder daglicht te zien. "Van mij mag het wel weer zomer worden.", mopperde de cassiere in de supermarkt. En ik had de neiging om in te stemmen. Totdat ik besefte dat we deze periode juist nodig hebben om naar binnen te keren, ons weer te verbinden met onszelf en met elkaar. Eigenlijk is dat wat we in de natuur ook zien gebeuren.

De golfbeweging (die ik destijds met mijn hand maakte) zag ik nadien nog regelmatig voor me. Langzamerhand ontstond er echter meer harmonie. Ik kan tevreden zijn met de topdagen en met de rotdagen. Gelijkmoedigheid is het toverwoord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld

Ben je eenzaam?

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Sorry, mag ik hier zitten?” Ik keek de man even aan die tegen het raam aangedrukt op het bankje in de metro zat. Hij had wel wat weg van Mr. Bean. Naast  hem was de enige plek die nog beschikbaar leek. Andere mensen hadden demonstratief hun tas naast zich neergezet, of waren zo breed gaan zitten dat er echt geen medepassagier bij kon. “Ja, graag”, mompelde hij verlegen en richtte zijn aandacht direct weer op zijn grote aktetas, waar een banaan uit te voorschijn kwam. De banaan werd van de schil ontdaan en in 1 keer naar binnen gewerkt. Verbaasd keek ik toe. Terwijl de metro vertrok keek ik nieuwsgierig om me heen naar de andere reizigers. De meeste mensen waren druk bezig met