Doorgaan naar hoofdcontent

Uw wil geschiedde

Karma-yoga wordt gekenmerkt door het egoloze handleen, het verrichten van arbeid zonder dat het “ik” of eigenbelang centraal staat. (Swami Vivekananda, Karma-, Bhakti-, Jnana- en Raja Yoga)

Beste Angela. Ik ben nog niet bijter morgen. ik kan niet, kan jij voor genda week? Groetjes. Met een gevoel van trots lees ik het sms-je nog een keer. In mijn herinnering ging ik terug naar de eerste keer dat ik haar ontmoette. Ik had spontaan gereageerd op een oproep om een vluchtelingengezin te begeleiden. En ik werd met open armen ontvangen. Wat een lieve, warme mensen. Ze spraken slechts een paar woorden Nederlands, maar daar gingen we aan werken. Met handen en voeten. Ik leerde ze Nederlandse kinderliedjes, vertelde over Nederland en de gewoontes van de Nederlanders en we lazen samen de krant. Op een dag nodigde ik ze uit om bij ons te komen eten. Erwin had flink zijn best gedaan en de familie kwam paasbest gekleed keurig op tijd (daar houden Nederlanders van, zo had ik ze verteld) bij ons thuis. De band werd steeds sterker. Ook de kinderen konden het goed met elkaar vinden en we besloten dat ze in de zomer een weekje met ons mee mochten kamperen. Het was het enige uitstapje dat ze hadden. En van kamperen hadden ze nog nooit gehoord.

Tegelijkertijd leerde ik ook heel veel. Over het land waar ze uit waren gevlucht, het geloof dat misschien wel veel meer overeenkomsten had met het Christendom dan ik had verwacht. Ik leerde over het gemak waarmee de kinderen werden opgevoed. Heel natuurlijk eigenlijk. Niet volgens allerlei opvoedboekjes, maar met hart en ziel.  Ik leerde andere gerechten te eten, want iedere week werd ik verrast met een traditioneel hapje. Heerlijke cake, soep, brood. Niets kwam uit een pakje, alles werd zelfgemaakt. Ik leerde over hoe je nog echt een feest kan vieren. Niet in een kringetje op de bank met een kopje koffie en een appeltaartje. Nee, zingend en dansend. Ik zag ook hoeveel moeite het kost om een plek in de Nederlandse samenleving te krijgen. Met al die regels en systemen. Die ik maar met moeite uit kon leggen. Deze mensen deden zo hun best, wilden zo graag werken in Nederland, dienstbaar zijn. Maar ze liepen aan tegen allerlei grenzen. Ik leerde van de veerkracht waarover ze beschikten. Na alles wat ze hadden meegemaakt en wat ze hadden achtergelaten, waren ze zo volhardend om hun leven betekenis te geven.

“Wat heeft dit met yoga te maken?” Die vraag kun je steeds beter antwoorden, naar mate je je beeld van yoga verruimt. Dat beeld wordt wel eens vergeleken met een grote olifant. Hij is zo groot, dat je hem nauwelijks helemaal in je blikveld kunt zien. De een ziet dus de slurf, de ander een slagtand, of een stukje van de dikke olifantenhuid. De ander ziet een poot en weer een ander wellicht een oog. En ze denken dat ze hele olifant zien. Dat geldt ook voor yoga. De een ziet yoga als gymnastiek, de ander als meditatie, een ander als manier van leven en weer een ander als wetenschap van de ziel. En dan zijn er ook nog allerlei verschillende vormen van yoga: yin yoga, poweryoga, hatha yoga, bhakti yoga, karma yoga. Het zijn allemaal stukjes van de olifant. De hele olifant is Raja Yoga.
Terug naar het vluchtelingengezin. Voor mij een invulling van karma yoga. De yoga van handeling. Het is een van de hoofdtakken van de yoga en wordt met name beschreven in de Bhagavad Gita. Iemand die karma-yoga beoefent staat actief handelend in het leven, maar doet dat zonder de vruchten ervan voor zichzelf op te eisen. Hij is dienstbaar, zonder winst- of verliesoogmerk. Het gaat dan niet meer om het “ik”, maar om wat het ik kan betekenen voor een ander. Door deze handelingen verbrandt de karma yogi zijn karma en realiseert hij zijn ware identiteit. Terwijl ik het opschrijf lijkt het heel groot, maar het kan ook in kleine dingen zitten. Ik denk daarbij aan de vrouw die mij iedere week helpt om de yogamatten op te bergen. De jongeman die zich geroepen voelt om ons na de les te verwennen met een kopje yogathee. En afgelopen week nog, ontving ik een zelfgebreide haarband per post. Met daarbij een lief briefje: ik zag dat je de kleur zo mooi vond en wilde je er mee verrassen.  

"Geef door wat je hebt geleerd!” Deze boodschap komt regelmatig bij ons binnen. Maar dat is niet een stukje van de olifant, dat is de complete olifant. Yoga is een heilig en eeuwenoud programma voor menselijke ontwikkeling gericht om je ware zelf realiseren. Het is niet alleen lekker ontspannen, gymnastieken en een kopje thee drinken na afloop. Het is iets wat je vooraf niet kunt overzien, maar door langdurige en juiste beoefening langzaam weer naar boven komt. Iets dat je wel heel diep van binnen kan aanvoelen. Vaak wanneer je op zoek gaat, omdat je in een (persoonlijke) crises terecht bent gekomen. Maar hoe leg je dat uit? Hoe leg je zoiets intens, kwetsbaars, gevoeligs uit tussen alle andere vormen van yoga. Het enige wat me steeds te binnen schiet is om de waarheid te blijven zoeken, het te leven en te vertellen. En gewoon steeds maar verder te gaan op het pad en vertrouwen dat dat tot  uitdrukking komt wat de ware bedoeling is van mijn periode hier op aarde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vliegend over het voetbalveld

Z elfbeteugeling, bindende voorschriften, lichaamshoudingen, energiebeheersing, terugtrekking, concentratie, contemplatie en extase zijn de acht onderdelen (van de zelf-discipline van yoga) (Patanjali 2-28) "Ik kom even bij jou staan, hoor. Mijn man schreeuwt altijd zo hard als het spannend wordt." Na vijf minuten hield ook zij het niet meer. Er werd bijna een doelpunt gemaakt, maar de keeper wist hem te stoppen. "Aaaaaaaaaaahhhhhh", schreeuwde ze, hevig geëmotioneerd. Ik keek met een grijns op zij en ze begreep mijn blik direct: "Ja, weet je, maar ik ga niet naar de scheidsrechter schreeuwen als hij iets verkeerd doet", verontschuldigde ze zich. "Dat vind ik zo respectloos,, die man doet ook zijn werk." We keken rustig verder naar de wedstrijd van onze zonen. Totdat de scheidsrechter toch echt iets verkeerd had gezien. "SCHEIDS.... Heb je je ogen in je achterzak zitten, of zo????" Ik besefte dat voetbal best veel met yoga te maken

Win een yogavakantie naar Bali

Samadhi is dat wat vergezeld gaat van beredenering, bespiegeling, zaligheid en het besef van louter zijn. (Patanjali 1-17) “Maak kans op een yogavakantie naar Bali”, lees ik op de verpakking van het pak Optimel dat voor me staat op het campingtafeltje. “Een vakantie voor 2 ter waarde van 5000 euro.” De tekst wordt vergezeld van een sfeervolle foto van een slanke dame die bij ondergaande zon in de sukhasana zit met haar handen boven haar hoofd. “Mag ik nog wat drinken, mam?”, gromt onze puberzoon aan de andere kant van de tafel. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt. Ondertussen grist zijn zus het pak voor hem weg en drinkt het met vier teugen leeg. “Adem in, adem uit”, zeg ik tegen mezelf. Al beseffende dat onze vakantie met zijn vijven in een kleine tent met veel Hollandse regen en kou misschien wel veel meer te maken heeft met yoga, dan de trip naar Bali. “Hoe komt het dat mijn voeten nauwelijks een afdruk maken in het zand?”, had dochter gevraagd, toen we die avond

Geld maakt niet gelukkig

Het gebrek aan werkelijkheidsbesef, het gevoel van "ik-ben-heid"of egoisme, het gevoel van aangetrokken te worden tot en afgestoten te worden van de objecten en het krachtige verlangen te leven (in een lichaam) zijn de grote bezoekingen of oorzaken van alle ellende in het leven. (Patanjali 2-3) “Ga even rustig zitten,” zei man Erwin toen ik met de hond binnen kwam lopen. Hij zat op de bank en ik zag aan hem dat er iets aan de hand was. “Dit geloof je niet”, vervolgde hij met zachte stem, waarbij hij tuurde in het scherm van de computer. Ik keek met hem mee en kon mijn ogen niet geloven: hij zou een enorme hoeveelheid geld krijgen. “Dit kan niet waar zijn, hier klopt iets niet, er zit vast een addertje onder het gras”.  En ik vertelde hem over de vreemde verzoeken die ik regelmatig per e-mail kreeg. Ik hoefde maar te klikken op de link en het geld zou naar me toestromen. Er werd regelmatig voor gewaarschuwd. Maar dit bleek te kloppen, tot in de kleinste details. “Geld